PROSTOZIDARSKA LOŽA "VALENTIN VODNIK" V LJUBLJANI LETA 1940
Slovenski zgodovinar Peter Vodopivec piše v svoji razpravi (Prostozidarska
loža Valentin Vodnik v Ljubljani (1940) Kronika, časopis za slovensko krajevno
zgodovino XL,1992), da je bilo v zadnjih letih pred drugo svetovno vojno precej
ugibanj, koliko je slovenskih prostozidarjev, kdo vse so člani te bratovščine
in ali v Ljubljani obstaja "masonska loža". Vprašanje je postalo aktualno
leta 1940, ko je državo zajel val napadov na prostozidarstvo in je morala Velika
Loža Jugoslavija, ki se je soočala s hudim pritiskom in prepovedjo prostozidarskih
shodov in časopisov, sprejeti odločitev o prenehanju delovanja.
Toda celo najbolj vneti nasprotniki prostozidarstva so le izjemoma omenjali
konkretne podatke. Zdi se, da je prostozidarskim ložam in njihovim članom uspelo
večino skrivnosti resnično zadržati zase in jih prikriti pred javnostjo in oblastmi.
Tako je potreboval tudi podatek o ustanovitvi lože "Valentin Vodnik"
v Ljubljani, edine slovenske prostozidarske lože, ki je bila ustanovljena v
stari Jugoslaviji, kar nekaj mesecev, da je prodrl v javnost. Tri mesece potem,
ko je bila loža ustanovljena, 24. avgusta 1940, je Slovenec objavil nepodpisan
komentar, v katerem so bili navedeni hrvaški časopisi, ki so pisali, da je bil
spomladi v Ljubljani ustanovljen framasonski venček "Valentin Vodnik".
Kaj več o ljubljanskih prostozidarjih in njihovem "venčku" - kot
kaže tudi pozneje - Slovenčevim urednikom ni uspelo izvedeti. Dolgoletni urednik
Slovenca, dr. Ivan Ahčin, je v svoji knjižici Prostozidarstvo, ki je izšla v
Ljubljani 1941, samo kratko ponovil informacijo o "Vodnikovem venčku"
in dodal, da je "večina slovenskih prostozidarjev v srbskih in hrvatskih
ložah".
Ljubljanska loža "Valentin Vodnik" je postala samostojna - kot piše
Evgen Lovšin v kratkem spominskem dokumentu - šele 21. maja 1940. Datum njene
slovesne umestitve potrjujeta dva dokumenta: listina Velike lože Jugoslavija,
ki jo je podpisal Veliki mojster Andrija Dim. Dinić, in posvetilo v Karadžićevem
in Daničićevem prevodu Svetega pisma, ki ga je loža ob vnosu luči dobila za
darilo od Velike lože Jugoslavija.
Iz gradiva, ki je dostopno, ni mogoče ugotoviti, kdo je predlagal ime lože
"Valentin Vodnik". Na izbiro je nedvomno vplivala domneva literarnega
zgodovinarja akademika Franceta Kidriča, ki je leta 1914 v literarni reviji
Slovan objavil razpravo o francosko-ilirski loži "Prijateljev rimskega
kralja in Napoleona" v Ljubljani. Kot verjetnega člana ljubljanske lože
v času Ilirskih provinc je navedel tudi prvega slovenskega pesnika Valentina
Vodnika. Vodopivec navaja, da zdaj z veliko gotovostjo vemo, da Vodnik nikoli
ni bil član ljubljanske "francosko-ilirske" lože. Ljubljanska loža
je nosila ime profane in ne prostozidarske osebnosti. Ni znano, kje je imela
loža leta 1940 prostore za svoj tempelj.
Po trditvah Evgena Lovšina so se sestajali v zasebnih stanovanjih, največkrat
na Resljevi cesti pri banu Marušiču. Po podatkih, ki so jih po vojni zbrali
preiskovalci, so se zbirali tudi v posebni sobi gostilne Novi svet v Ljubljani.
Ljubljanska loža je bila, čeprav je bila skromna po številu članov, prava in
popolna loža in ne samo venček prostozidarskih zanesenjakov, kot bi hoteli videti
njeni nasprotniki.
Loža "Valentin Vodnik" v Ljubljani je delovala le nekaj mesecev.
Po pričevanju profesorja Furlana je njena dejavnost zamrla kmalu po ustanovitvi,
in sicer ne toliko zaradi političnih pritiskov in prepovedi delovanja, ki je
sledila leta 1940, kot zaradi premajhne dejavnosti njenih članov. Kot pripoveduje
Evgen Lovšin, so ložo razpustili šele po okupaciji leta 1941, ko se je večina
njenih članov pridružila odporniškemu gibanju. Po pričevanju Evgena Lovšina
so se člani lože "Valentin Vodnik" po italijanski in nemški okupaciji
Slovenije sestali v "posebni sobi gostilne v ljubljanskem Gradišču"
in sklenili, da vsak za sebe stopi v najbližjo organizacijo Osvobodilne fronte.
Na Slovenskem so se napadi na prostozidarje nadaljevali tudi med drugo svetovno
vojno in po njej. Sploh se je v Jugoslaviji kot celoti vse do leta 1984, ko
je prvič izšla knjiga Zorana Nenezića Masoni u Jugoslaviji (1974.1980), o prostozidarstvu
razmeroma malo pisalo in razpravljalo. Nenezić je bil prvi, ki je objavil natančnejše
in zanesljivejše podatke o slovenskih prostozidarjih in o loži "Valentin
Vodnik". Nenezić je v svoji knjigi opozoril še na štiri Slovence - prostozidarje,
ki niso bili člani lože v Ljubljani, pač pa drugih hrvaških ali srbskih lož.
Po izidu Nenezićeve knjige je kazalo, da več, kot je o prostozidarjih in o
loži "Valentin Vodnik" zbral in objavil beograjski avtor, ne bo več
mogoče zbrati in razkriti. Vodopivec piše, da se je hitro izkazalo, kako prav
imajo tisti, ki trdijo, da zgodovinar ne sme nikoli obupati. Leta 1989 je predsednik
Slovenske akademije znanosti in umetnosti akademik Janez Milčinski izročil Narodnemu
muzeju v Ljubljani zbirko predmetov prostozidarke lože "Valentin Vodnik",
ki mu jo je pred svojo smrtjo zaupal njen poslednji še živeči član Evgen Lovšin.
V zbirki je poleg insignij lože tudi nekaj listin, ki skupaj s policijskimi
dosjeji, ki jih hrani Ministrstvo za notranje zadeve RS, pomembno dopolnjujejo
podobo o ljubljanskih prostozidarjih in njihovi loži.
V stari Jugoslaviji je bilo prostozidarstvo razmeroma zelo razvito v Srbiji
in na Hrvaškem, medtem ko je bilo na slovenskih tleh omejeno na posameznike.
Nenezić v svoji knjigi našteva okrog 2300 članov raznih predvojnih lož; ljubljanska
jih je štela, kot smo spoznali, osemnajst ali (morda) nekaj več. Toda kljub
temu so bili med člani lože "Valentin Vodnik" nekateri pomembni možje
slovenske kulturne in politične zgodovine. Zaradi njih in predvsem zaradi njihovega
poslanstva in vloge, ki so jo odigrali v političnem in kulturnem življenju Slovenije,
je kratka epizoda s predvojno ljubljansko ložo vredna, da jo uvrstimo v našo
masonsko zgodovino.
Se nadaljuje
Vir: http://www.prostozidarstvo.si
Vse o prostozidarstvu 1.del
|