Piše: Vesna V. Godina v novi Vivi www.viva.si
Prejšnjič smo povedali nekaj o najbolj temeljnih razlogih,
zaradi katerih zahodne znanosti padejo na izpitu iz objektivnosti, ali povedano
drugače, zaradi katerih je treba njihovo znanje in védenje razumeti kot zgodovinsko
in kulturno določena ter omejena in ne kot absolutna in objektivna. Povedali
smo tudi, da vse, kar velja za zahodne znanosti nasploh, velja tudi za sodobno
zahodno medicino. To pa ima - čeprav na prvi pogled nemara ni opazno - usodne
posledice za bolnike z rakom in njihovo zdravljenje.
MNOŠTVO MOŽNOSTI
Ne samo zato, ker se je treba zavedati, da so znanje zdravnikov in postopki
zdravljenja določeni z zgoraj povedanim, ampak predvsem zato, ker se zaradi
teh omejenosti lahko primeri, da iz zdravljenja izločijo postopke in terapije,
ki bi bolniku lahko pomagali. Izločijo jih zato, ker jih sodobna zahodna medicina
bodisi ne pozna bodisi ne prizna. Če jih ne pozna, gre praviloma za postopke
in terapije, ki niso vključeni v védenje medicine in zdravnikov. Če pa jih ne
prizna, gre praviloma za postopke, ki so v nasprotju s trenutno medicinsko doktrino
pri zdravljenju posamezne bolezni.
Tudi raka. Predvsem slednji so pomembni, lahko celo odločilni za bolnike z
rakom in za njihovo zdravljenje. Zlasti takrat, ko se postopki zdravljenja zahodne
medicine pri bolniku ne pokažejo za učinkovite. V takšnem primeru bolnik pogosto
išče druge poti, druge oblike zdravljena, druge terapije. Praviloma to počne
sam, na svojo roko. Zakaj? Ker njegov zdravnik, njegov onkolog tovrstnega iskanja
ne odobrava. Ali ga celo eksplicitno zanika kot smiselnega. Praviloma z argumentom,
da druge oblike zdravljenja in druge terapije niso učinkovite. Da so učinkovite
samo terapije, ki jih izvajajo zdravniki in uradna medicina. Da je vse drugo
zavajanje bolnika. Laganje. Finančno izkoriščanje bolnih.
Čeprav je v ozadju teh trditev zagotovo tudi najboljši namen zdravnikov, je
treba o tovrstnih izjavah premisliti. Biti pri tem previden. In to iz več razlogov.
ZAKAJ PREVIDNOST?
Prvi razlog za previdnost je že omenjena kulturna in zgodovinska omejenost slehernega
znanja. To za bolnike pomeni, da so druge kulture prišle do znanj in odkritij,
ki jih zahodna medicina ne pozna. Seveda so ta znanja lahko povezana tudi s
terapijami, ki jih ta zahodna medicina ne pozna. Toda te terapije so lahko učinkovite.
To seveda pomeni, da pride do izključevanja potencialno učinkovitih postopkov
zdravljenja, katerih vključevanje v zdravljenje bi bilo za bolnika lahko pomembno,
saj bi lahko izboljšalo njegovo zdravstveno stanje ali celo prineslo ozdravitev.
Drugi razlog za previdnost je v tem, da v medicinsko dogmo o zdravljenju vedno
vključujejo postopke zdravljenja, ki so se pokazali za učinkovite pri dovolj
velikem številu bolnikov. Tak test morajo prestati tako vsa zdravila kot tudi
vse terapije. Če posamezno zdravilo ali terapija ozdravi majhno število bolnikov,
to z znanstvenega medicinskega zornega kota ni relevantno zdravilo ali relevantna
terapija.
Seveda je za bolnika povsem drugače. Z njegovega zornega kota je pomembno samo
to, ali zdravilo/terapija lahko pomaga njemu ali njej. Za konkretnega bolnika
sploh ni pomembno, ali neko zdravilo/terapija pomaga večini bolnikov z enako
boleznijo, kot jo ima sam. Pomembno je zgolj in samo to, ali pomaga tej konkretni
osebi. Če ji, sploh ni pomembno, ali pomaga tudi drugim. Takšen je zorni kot
bolnika. Ki ni in ne more biti tudi zorni kot zdravnika.
Zaradi tega prihaja med bolnikom z rakom in njegovim zdravnikom, naj je še
tako dobronameren, do nujnega razhajanja. Bolnik bo sledil sleherni možnosti
za svojo ozdravitev, ne glede na to, ali se je pri večini bolnikov z njegovo
diagnozo pokazala kot uspešna ali ne. Kajti zanj je pomembno samo to, da se
je tako pozdravil vsaj en človek. Če se je, se utegne tudi on. Z zornega kota
zdravnika je takšno bolnikovo ravnanje povsem nesmiselno. Kajti zdravnik ve,
da večini bolnikov s takšno diagnozo tovrstno zdravljenje ne pomaga. In ker
ne pomaga večini, zelo verjetno ne bo pomagalo niti temu bolniku. Takšna perspektiva,
takšna argumentacija in takšen premislek sta za bolnika dokaz zdravnikove slepe
zaverovanosti v medicino. Zdravnikovega neznanja. Zdravnikovih predsodkov in
še marsičesa.
To pomeni, da se zdravnik in bolnik zaradi različnih zornih kotov utegneta
znajti na nasprotnih, celo izključujočih se pozicijah. Namesto sodelovanja nastopi
nezaupanje, nasprotovanje, celo grožnje. Skratka, pride do stanja, ki je v celoti
in povsem neustrezno za vsakršno zdravljenje. Še posebno za zdravljenje bolnika
z rakom.
Seveda se v tovrstni neproduktivni situaciji nasprotovanja znajdeta sleherni
bolnik in zdravnik, ki ne moreta uskladiti svojih zornih kotov. Kolikor vem,
je tovrstnega nasprotovanja med bolniki z rakom in zdravniki veliko več, kot
se nemara zdi. In veliko več, kot menijo zdravniki. Žal.
Čeprav se zdravnikom pogosto zdi, da je za rešitev takšne situacije odvisna
predvsem od bolnika in njegove pripravljenosti, da zaupa zdravniku in njegovi
terapiji, je v resnici stvar najpogosteje prav nasprotna: odvisna je od zdravnika
in njegove pripravljenosti, da razume in sprejme že omenjeni zorni kot bolnika.
Odvisna je torej od tega, da zdravnik razume, da za bolnika praviloma ni pomembno,
ali je neka terapija del medicinske doktrine ali ne. Kot tudi ni pomembno, ali
neka terapija pomaga večini bolnikov z isto diagnozo. Za bolnika je pomembno,
da ima pravico poskusiti terapijo, za katero upa ali verjame, da bi mu utegnila
pomagati, saj ima podatke, da je že pomagala drugim. Če ga zdravnik razume ali
celo podpira, je bolnikov prijatelj. Če ga ne, mu postane sovražnik. Bolnik
mu upravičeno - ali tudi ne - očita nepoznavanje, brezčutnost in nerazumevanje.
Zdravniki bi bili najbrž zelo začudeni, če bi izvedeli, koliko bolnikov, tudi
bolnikov z rakom, svojim zdravnikom očita vsaj del, če ne celo vse zgoraj našteto.
KJE ISKATI IZHOD?
Kot smo omenili, številni zdravniki menijo, da je izhod iz tovrstnih situacij
v krepitvi bolnikovega zaupanja v zdravnika. Postopki za uresničitev tega cilja
so številni in različni. Žal obsegajo tudi to, da imajo nekateri zdravniki vse,
ki govorijo v prid terapijam, ki jih uradna medicina ne izvaja, za sovražnike.
Temu primerno z njimi tudi ravnajo - smešijo jih, dajejo v nič, razkrinkavajo
kot nevedneže in podobno. Žal si zdravniki s takšnim ravnanjem ne krepijo in
utrjujejo zaupanja bolnikov. Nasprotno: praviloma ga še zmanjšujejo. Bolniki
jih zaradi takšnega vedenja dojemajo kot arogantne in vase zaljubljene, dogmatske
in nevredne zaupanja.
To kaže, da je izhod iz takšnih situacij treba poiskati drugje. Eden od načinov
je zagotovo tudi ta, ki ga obsega livingstonska terapija.
LIVINGSTONSKA REŠITEV
Livingstonska terapija je kot načelo uspešnega zdravljenja bolnikov z rakom
uporabljala prakso, ki je v zdravljenje bolnikov skušala vključiti različne
postopke in terapije. Za del teh terapij se je odločil bolnikov zdravnik. Za
drugi del terapij se je lahko odločil tudi bolnik sam. Tako bolnik in zdravnik
nista bila več nasprotnika ali celo sovražnika, marveč sodelavca, ki se vzajemno
podpirata in skušata po tej poti povečati možnosti za bolnikovo ozdravitev bolnika.
Pri tem se morata držati temeljnih načel, ki veljajo za oba enako.
Ta načela so naslednja:
1. V zdravljenje je treba vključiti vse postopke, ki so se izkazali za možno
učinkovite, ne glede na to, ali jih uradna medicina uporablja ali ne. To pomeni,
da se v zdravljenje vključi tako postopke uradne medicine kot tudi druge postopke
in terapije.
2. Merilo za vključitev terapij in postopkov v zdravljenje je njihova empirična
učinkovitost, torej to, da so se v praksi pokazali za delujoče - da so se torej
nekateri posamezniki pozdravili ob pomoči teh terapij in postopkov.
3. Pri empirični učinkovitosti ni pomembno, ali je terapija/zdravilo pomagalo
vsem ali večini bolnikov. Merilo je to, da je pomagalo nekaterim, ki so zaradi
tovrstnega zdravljenja ozdraveli.
4. Pri vključevanju postopkov zdravljenja ni odločilno, ali znamo razložiti,
zakaj nekateri postopki delujejo, ali pa tega ne znamo pojasniti. Pomembno ni
naše razumevanje postopkov zdravljenja, marveč njihova empirična koristnost.
Uporaba teh načel omogoči premostitev opisanega prepada med bolnikom in zdravnikom,
ki vse preveč pogosto spremlja zdravljenje bolnikov z rakom. Bolnik ima pri
takšnem zdravljenju možnost, da daje pobude in poskuša terapije, za katere verjame,
da bi mu utegnile pomagati. Po drugi strani zdravnik nadzira in usklajuje bolnikovo
zdravljenje, skrbi, da bolnik ne izvaja terapij, ki bi mu utegnile škodovati,
poleg tega bdi nad tem, da bolnik ne postane žrtev trženja na trgu številnih
neučinkovitih terapij.
V praksi to pomeni, da je vsakdo od nas, ki smo se zdravili na Livingstonu,
moral zdravniku natančno poročati o vsem, kar uporablja za to, da bi se pozdravil.
Dobesedno o vsem - od uživanja domačih zdravil do obiskov pri bioenergetiku.
Zdravnik bolnika praviloma ni prepričeval, naj kaj od tega opusti. Izjeme so
bili primeri, ko je šlo za dokazano škodljive posledice posameznih terapij.
Tak pristop je omogočil, da bolnik ni na slepo in v lastno škodo taval od enega
tako imenovanega alternativnega zdravljenja k drugemu, ampak je postopkom zdravljenja
uradne medicine dodajal postopke, za katere je obstajala preverjena evidenca
o delovanju. Postopki zdravljenja, za katere je obstajala takšna evidenca, so
bili vključeni v zdravljenje, postopki, za katere takšna evidenca ni obstajala,
pa ne.
Čeprav se nemara zdi, da natanko tako ravna tudi uradna medicina, žal ni tako.
Kajti merila presojanja o tem, kaj vključiti v zdravljenje in kaj ne, so pri
uradni medicini drugačni od zgoraj opisanih. Osebno še vedno menim, da na škodo
bolnikov.
Vesna V. Godina
|