Ta stran je prilagojena za slabovidne, po metodi neskončne vrstice, če želiš članek gledati v običajnem formatu klikni na:
http://www.pozitivke.net/article.php/AyurvedaZnanostZivljenje
Ayurveda – znanost o življenju
ponedeljek, 8. maj 2006 @ 07:08 CEST
Uporabnik: Pozitivke
Ayurveda je starodavna naravna medicina,
ki je nastala v Indiji pred več kot 5000 leti. Beseda ayurveda prihaja iz sanskrita
in pomeni `znanost o življenju´. Znanje ayurvede je bilo prvič zapisano v Vedah,
najstarejši literaturi na svetu. Ta sistem zdravljenja v Indiji uporabljajo
še dandanašnji pri najrazličnejših zdravstvenih problemih.
Vsak tradicionalni zdravstveni sistem ima neko duhovno izhodišče. Prav tako
tudi ayurveda. Tekom stoletij se je v Indiji razvilo šest različnih šol in ena
izmed njih daje ayurvedi duhovno podlago. Ta šola se imenuje Samkhya. Njeno
izhodišče je učenje o delitvi narave v dve obliki, duhovno obliko - puruša in
snovno obliko - prakriti. Purušo lahko opišemo kot nemanifestirano vsepovsod
prisotno zavest, ali pa univerzalni, večni, čisti duh. Prakriti predstavlja
prasubstanco, pranaravo, ne-duh, snovnost. Na začetku vseh začetkov sta ta dva
počela obstajala eden poleg drugega, v miru in ravnotežju. Ravnotežje med njima
se je porušilo takrat, ko sta puruša in prakriti prešla v gibanje. Tako so nastale
tri gune, tri prasile, imenovane sattva, rajas in tamas. V okviru ayurvedske
prakse razumevanje teh treh pojmov zavzema zelo pomembno mesto.
Zato si jih na kratko oglejmo:
Sattva predstavlja lepoto, izobilje, nežnost, milino, celovitost in stvarjenje;
dela nas radovedne, daje nam zmožnost mišljenja in željo po prebujenju.
Rajas predstavlja dinamiko, gibanje, navdušenje, vztrajnost, impulzivnost
in agresijo; daje nam težnjo za reorganizacijo, motivira nas za delo.
Tamas predstavlja temo, hlad, blokade; v nas vzbuja željo po počitku.
V procesu razvoja življenja sattva predstavlja idealno podobo, bistvo oblike
oz. stvaritve, ki se mora šele ustvariti. Tamas predstavlja oviro oz. odpor,
ki ga moramo premagati pri realizaciji te oblike oz. stvaritve. Rajas pa predstavlja
delovanje ali akcijo, s katerim ustvarimo obliko, ki smo si jo zamislili. Da
bi to abstraktno učenje lažje razumeli, si predstavljajmo kiparja, ki se je
odločil, da bo napravil kipec konja. Podoba konja, ki si jo je zamislil, predstavlja
kvaliteto sattve. Nato kipar vzame kos gline iz katere namerava ustvariti kipec.
Kmalu spozna, da bo moral vložiti precej moči, preden bo podobo konja realiziral
v glino. Glina je namreč težka in negibljiva in te njene lastnosti predstavljajo
tamas. Da bi realiziral svojo namero, mora kipar premagati težkobo in negibljivost
gline. Pri tem mu pride na pomoč kvaliteta rajas, ki predstavlja moč volje,
s katero kipar premaga lastnosti tamas.
Te tri kvalitete torej delujejo v celotnem kozmosu. Tudi v našem vsakdanjem
življenju lahko spremljamo dinamiko delovanja sattve, rajas in tamas. Ayurveda
posveča veliko pozornosti prehrani in nas uči, katera hrana v nas krepi kvalite
posamezne gune. Hrana, ki ustvarja in ohranja jasnega in zbranega duha, krepi
v nas kvaliteto sattve. Hrana, ki v sebi nosi kvaliteto rajas, v nas spodbuja
kreativnost, strast in agresivnost. Tamasična hrana pa v nas ustvari temo in
zmedo. Če želimo biti depresivni, apatični in nenavdihnjeni, potem moramo jesti
predvem to vrsto hrane.
Prasile so nato ustvarile pet elementov- eter, zrak, ogenj, vodo, in zemljo.
Eter je element, ki pogojuje obstoj ostalih elementov. Predstavlja prostor,
praznino, večno raztezajoči se univerzum. Je prvi ustvarjeni element, kajti
če obstaja prostor, se v njem lahko ustvari karkoli. Eter se v telesu manifestira
v obliki mehurja, pljuč, želodca, celo kot prostor v celicah.
Zrak, drugi element, se giblje kot veter, je hiter, nemiren, ves čas
se spreminja. Nikoli se ne ustavi, nikoli ne počiva, ves čas je v gibanju. Ayurveda
uči, da je element zrak osnova vsem telesnim funkcijam; prenaša substance in
vzdržuje procese v gibanju. Tesno je povezan s živčnim sistemom, psiho, intuicijo.
Ogenj skrbi za transformacijo in preobrazbo. V ayurvedi je element ognja
tista sila, ki skrbi za zmožnost prebavljanja. Če je v telesu prisotna prava
količina ognja, poteka prebava dobro in brez problemov. Kadar je ogenj šibak,
se hrana neprebavljena kopiči v črevesju, kadar pa je premočan, prebavljamo
prehitro ali pa v telesu nastanejo različna vnetja.
Voda teče. Naše telo vsebuje ogromne količine vode, v obliki različnih
telesnih tekočin z zelo različnimi funkcijami. Kri, slina, limfe, prebavni sokovi-
vse to so različne manifestacije elementa vode. Če je voda čista, potem poteka
življenje gladko in prijetno. Če pa je voda manj čista, zaradi tega trpi imunski
sistem, ki je temelj dobrega zdravja.
Zemlja, peti element predstavlja silo, ki prizemljuje. Zemlja oblikuje
tla, po katerih hodimo, hišo v kateri najdemo zatočišče, zemljo iz katere rastemo.
Zemlja je težka, močna in le stežka preide v gibanje. V telesu se manifestira
v obliki kosti, zob in kože, ki dajejo obliko telesu.
Tako človek kot. tudi kozmos sta sestavljena iz petih osnovnih elementov. Lahko
rečemo, da ti elementi oblikujejo zidake celotnega stvarstva. Prisotni so torej
tudi v človeku, saj je le-ta del narave, čeprav se mnogim ta ideja lahko zdi
tuja. Kakorkoli že, tudi človek je podrejen istim zakonom narave, pa če se tega
zaveda ali ne. Primer: smo na taborjenju in zakurili smo ogenj. Plameni ognja
švignejo malce previsoko in postane nam vroče. Ogenj moramo omejiti. Z nekaj
vode ali zemlje zmanjšamo ogenj na velikost, ki si jo želimo. Če želimo ogenj
popolnoma ugasniti, uporabimo še več vode oz. zemlje. V tem primeru smo uporabili
osnovne zakone elementov. Isti zakoni delujejo tudi v našem telesu. Če je ogenj
v telesu premočan, se poruši ravnovesje. Kot posledica se v telesu pojavijo
vročina in bolečine- v obliki oteklin, vnetij ali vročine. Da bi moč ognja zmanjšali,
moramo uživati več sladke, zemeljske hrane ali tekočine. Vendar je ne smemo
zaužiti preveč, drugače lahko ogenj v telesu popolnoma ugasne. Na tak način
deluje ayurveda.
Torej, kadar elementi v posamezniku zdrsnejo iz ravnovesja, le-ta zboli. Če
je neravnovesje med elementi veliko, potem je tudi bolezen težja. Da bi bilo
posameznika mogoče obravnavati kar se da individualno, je ayurveda iz različnih
individualnih lastnosti in karakteristik ustvarila model, ki ga je poimenovala
`konstitucija´ oz. `tip človeka´.
Ayurveda uči o treh osnovnih konstitucijah:
1. Vata konstitucija, pri kateri prevladujeta elementa zraka in etra. Ljudje
z vata konstitucijo so pogosto vitki ali koščeni, nemirni, njihov razum pa deluje
hitro.
2. Pitta konstitucija, pri kateri prevladuje element ognja. Ljudje s pitta konstitucijo
so zmerno grajeni, pravilnih proporcij. V stresnih situacijah reagirajo prej
z jezo, kot pa s strahom.
3. Kapha konstitucija, pri kateri prevladujeta elementa vode in zemlje. Ljudje
s kapha konstitucijo so močne postave. Zelo težko se odločijo, ko pa se odločijo,
trdno vztrajajo pri svoji odločitvi. V stresnih situacijah pogosto otrpnejo.
V vsakem človeku je prisotnih vseh pet elementov, vendar v različnih razmerjih.
Če želimo natančno izvedeti katera je naša konstitucija, se moramo posvetovati
z izkušenim ayurvedskim zdravnikom, ki bo s pomočjo diagnoze pulza ugotovil,
kateri element prevladuje v našem telesu in kateri je oslabljen. Tudi številne
telesne lastnosti, način obnašanja, govorjenja, gibanja itd. pričajo o razmerju
elementov v nas.
Človek se rodi z določeno konstitucijo, ki celo življenje ostane ista. Dane
konstitucije ne moremo spremeniti v kako drugo, lahko pa nanjo vplivamo. Če
kateri izmed elementov v našem bitju preveč prevladuje, izgubljeno ravnovesje
najlažje ponovno vzpostavimo s pomočjo prehrane in spremembe življenjskega sloga.
Kot rečeno posveča ayurveda veliko pozornosti prav prehrani. Charaka, eden izmed
treh utemeljiteljev ayurvede, je nekoč dejal:˝Kdor jé zdravo, ne potrebuje zdravil
in tudi tisti ne, ki ne jé zdravo.˝ Ayurveda namreč uči, da če se ne prehranjujemo
zdravo, potem tudi zdravila nimajo želenega učinka. Ayurvedska zdravila (in
zdravila na splošno) nam prinesejo trajno korist le, če se zdravo prehranjujemo,
v skladu z našo konstitucijo. Hrana je sestavljena iz omenjenih petih elementov
(eter, zrak, ogenj, voda in zemlja), ki ji dajejo okus, specifične lastnosti
in zdravilni učinek. Elementi sestavljajo tudi našo konstitucijo. Zato ayurveda
priporoča uživanje hrane sestavljene predvsem iz elementov, ki so v našem telesu
oslabljeni. Ne smemo pa pozabiti na to kako je hrana pripravljena. Bistvenega
pomena je, da pripravi hrane posvetimo kar se da veliko pozornosti in jo pozorno
in zavestno tudi pojemo. V današnjem času veliko bolezni nastane, med drugim,
tudi zaradi nespoštljivega in površinskega odnosa do hrane.Vsak ayurvedski kuhar
se zaveda dejstva, da ima prehrana vpliv tako na telo, kot tudi na duha. Za
tem stoji misel, da jasnega duha in zdravega telesa veliko lažje uresničimo
naše srčne želje.
Za ponovno vzpostavitev ravnovesja med elementi in za njegovo vzdrževanje,
pa ni pomembna le zdrava prehrana, temveč tudi življenjski slog in odnos do
življenja. Ayurveda veliko pozornosti posveča duhovnemu aspektu naše biti. Močno
priporoča, da si redno vzamemo čas za počitek v obliki mirnega sprehoda, tople
kopeli ali pa celo meditacije itd. Ker imajo čustva in misli velik vpliv na
naše zdravje, je bistvenega pomena, da dobimo vpogled v samega sebe. Ayurveda
obravnava negativna čustva, kot so nevoščljivost, ljubosumnost, pohlep itd.,
kot bolezen. Glavno sporočilo ayurvede namreč je, da le vpogled v lastno življenje
vodi v osvoboditev od bolezni, bolečine in trpljenja.
Kadar je neravnovesje med elementi tako veliko, da resno vpliva na naše zdravstveno
stanje, in ko sprememba prehrane in življenjskega sloga na zadostujeta, se poslužimo
ayurvedske masaže (abhyanga) in drugih metod, ki čistijo telo. Obstajata dve
vrsti ayurvedske masaže. Prva je `navadna´ masaža, ki jo lahko izvaja vsakdo,
ki ima zanjo občutek. Izvaja se znotraj družinskega kroga, kar je v Indiji nekaj
povsem naravnega. Druga je profesionalna masaža, za katero se moramo posebej
izučiti. Pri ayurvedski masaži uporabljamo zeliščna olja, ki jih pogrejemo in
nato s posebnimi gibi vtremo v telo. Olja delujejo očiščevalno, imajo blagodejen
učinek na telo, poleg tega pa pomagajo pri vzpostavljanju ravnovesja med elementi
telesu. Omenim naj še nekatere druge očiščevalne metode. To so: udvartana -
tretma z glino; navarakizhi - tretma s kuhanim rižem, namočenim v vrelo mleko;
sirodhara - tretma, pri katerem tanek curek toplega olja kaplja na pacientovo
čelo, medtem ko le-ta leži; nasya - tretma, pri katerem pacient skozi nosnici
s pomočjo kapalke vdihne posebno zeliščno olje. Ayurvedski zdravnik predpiše
zdravila (zeliščne pripravke) šele takrat, ko prehrana, življenjski slog, masaža
in očiščevalne metode pri zdravljenju ne zadostujejo.
Ayurveda torej uči, da je človek mikrokozmos, otrok kozmičnih sil makrokozmosa.
Človekov individualni obstoj je neločljivo povezan s celotno kozmično manifestacijo.
Zato ayurveda človeka obravnava celostno. To pomeni, da zanjo bolezen in zdravje
nista pojava, ki sta ločena od človeka in njegovega okolja. Tako se ayurvedsko
zdravljenje na prvem mestu ne usmerja na bolezen samo, temveč na človeka kot
posameznika, pri tem pa upošteva tudi inherentni odnos med človekom in njegovim
okoljem.
Wander in Mateja de Laat-Jamnik
Komentarji (0)
www.pozitivke.net