Piše: Lucija Mulej
Bog in človek. Vera in razum. Večna dialektika, v katero se zaplete vsako človeško
bitje.
Ateist naj bi bil človek, ki ne verjame. Vsaj v nič svetega. Pa si poglejmo,
kaj o ateistu pravi SSKJ: kdor taji, ne priznava boga, brezbožnik: popoln ateist.
Torej, ateist ne verjame v Boga. Vsekakor pa verjame v nekaj. Pravzaprav v marsikaj:
moč, denar, oblast, lepoto, naključja, srečo, razum itd. Tudi tisti, ki verjame
v Boga, lahko zaupa v prej naštete kategorije.
Predpogoj bivanja je ontološka varnost: varnost o tem, da je svet urejen, da
ima smisel in še več, pomen. In namen. To ponavadi da vera, vera v karkoli že.
Slepa vera v karkoli je kontraproduktivna. Prava vera je tista, ki je v ravnovesju.
»Zaupaj v Alaha in priveži kamelo« je rek, ki govori o veri, ki je v ravnovesju.
Stori vse, kar je v tvoji moči, in šele na to računaj na podporo Boga (teist)
ali naključja (ateist), ki te bo podprlo. Pred tem je nesmiselno prositi in
upati v prazno.
Kdor upa, je obupan. Človek mora biti prepričan. Če hočete, človek mora zaupati,
verovati. Up je pogosto izpraznjen vere v sebe. Up je stranska posledica razvajene
osebe.
Pomoč. Komu pomagati? Lucius Annaeus Seneka (1.) ni brez razloga opozoril slednje:
"Pomagaj tistemu, ki nosi breme, in ne onemu, ki ga je spustil poleg tebe
na tla". Veliko ljudi pogosto ne naredi vsega, kar je v njihovih močeh
in brez pravega razloga pričakujejo rešitev težav in neprilik; vendar, pogosto
rešitev ne pride, saj je potrebno upoštevati Seneko, ki odraža kozmični zakon:
"zaupaj v Alaha in priveži kamelo".
Ko naredimo vse, kar je v naših močeh, ko se iz vloge žrtve in ubožca postavimo
na svoje noge, rešitve in podpora prihajajo iz vseh vetrov.
Vendar pa le vsi niso "dedični civilizacije" izobilja; so ljudje,
ki nimajo ničesar, ki so oropani vsega. Zakon Alaha in kamele zanje nujno in
vedno, ne velja. Vsaka izjema namreč potrjuje pravilo.
Porekli boste, zakaj se sploh piše o tem, zakaj ne gremo kar takoj v akcijo?
Očiščen um, brez "uglašenega" moralnega kompasa, bi z akcijo zmanifestiral
nenameravano reakcijo, ki bi lahko škodovala. Pisanje in avtorefleksija sta
nujna elementa, tako kot so dejanja. Kontemplacija je inherentna samoinventuri,
tj. mentalni higieni. Ne pozabite, naš namen sodi o posledicah, ne nujno dejanje,
ki ga storimo zaradi različnih preigravanj (odkupovanje z dobroto npr.) kar
se da optimalnih možnosti.
Iskanje večnih zakonov (2.) je zasidrano v evropsko znanstveno misel in ponazarja
vero v večnost univerzalnega. Mnogi misleci, filozofi in znanstveniki so verjeli
v kozmični red, ki so ga seveda (z novim vekom) razvijali onkraj konotacij na
sveto, torej na nereligijske formacije. Ali ta red obstaja, ve vsak za sebe,
konsenza o tem ni, saj različne šole in izročila variirajo osnovno slutnjo:
nek red obstaja, a ga človeški razum težko akceptira.
Ste se kdaj vprašali, zakaj so določeni ljudje tako alergični na vero v Boga?
Ne gre zgolj za nujnost ločevanja institucionalizirane vere in posamične individualne
kreacije svetega; ne gre zgolj za križarske vojne, nasilna pokristjanjevanja,
"kladivo, ki ubija čarovnice" (malleus maleificarum) – če zgolj omenimo
nasilje rimokatoliškega izročila. Gre za nekaj več: če obstaja »Poslednja sodba«,
če obstaja »Večnost«, ni več nepomembno, kako živimo in kaj mislimo. In ta strah,
strah pred soočenjem s seboj in svojimi grehi, s Pravico, je tisti element,
ki na mnoge deluje kot amnezija, v tem primeru hotene izgube spomina. Ni etično,
da se vsebine svetega negira kot "šaro za bedake"; pravi pristop je
poznavanje tako izročila "vere v razum" kot "vere v sveto"
in se naknadno odločiti o enem in drugem.
Vir: http://www.gibanje.org |