Intervju z dr. Francem Jerkičem o gledališki igralki
Emi Starčevi in opernem pevcu Dragu Starcu
Dne 11. aprila 2006 si se ob predstavitvi knjige
Saše Pavček "Na odru zvečer" poklonil odkritju spominske plošče gledališki
igralki Emi Starc na njeni rojstni hiši v Krpanovi ulici 4 v Sežani. Ali lahko
poveš, kakšni spomini te kot sorodnika vežejo nanjo?
Ema Starčeva je sestrična moje matere Francke Breščak, hčere Antona Breščaka
iz Dobravelj na Vipavskem. Bil je brat Emine matere Terezije Breščak, ki je
izhajala iz kmečke družine Breščakovih iz zaselka Kozje Para v Dobravljah. Pisatelj
Jožef Kravos, rojen v Dobravljah na Vipavskem, ki je bil njen sosed, opisuje
Breščakove kot narodno napredno družino. Terezija se je poročila z Janezom Jakobom,
dninarjem iz Sežane. Imela sta šest otrok, hčere Emo, Olgo in Radko ter sinove
Draga, Slavka in Albina.
Ema je hodila v osnovno šolo v Sveti Križ pri Ajdovščini, njena družina pa
je stanovala na Cesti, kasneje so se preselili v Gorico, kjer je imel Emin oče
trgovino z živili, vendar so ga fašisti kot zavednega Slovenca preganjali in
se je moral iz Gorice izseliti. Starčevi so v Podbrdu kupili posest. Iz Podbrda
so se preselili v Maribor in nato v Beograd.
Vseh članov Starčeve družine se dobro spominjam, ker smo imeli družinske stike.
Redno smo si dopisovali in se občasno tudi obiskovali. Ema nam je pošiljala
v Milan slike o svojih igralskih nastopih in slike družinskega življenja iz
Beograda.
Kakšni so bili stiki Eme s sorodstvom?
Ema je že v svojih otroških letih prijateljevala s svojimi sestričnami in bratranci
iz Dobravelj, ki so pozneje živeli v Milanu. Družino Breščakovih v Milanu je
Ema večkrat obiskala. Tu je bilo kulturno središče, kjer so se shajali in zadrževali
slovenski kulturniki. Tudi Ema Starčeva je bila med njimi, kakor tudi njen brat
Drago Starc, ki je kot operni solist nastopal v milanski Scali in obiskoval
tudi nas.
S katerimi sorodniki iz Breščakove družine je imela Ema stike in kakšni
so bili ti stiki?
Eme se spominjam kot posebno žlahtne osebnosti, ki je znala izražati toplino,
prijateljstvo in ustvarjati prijetno vzdušje. Z njo smo se pogovarjali preprosto,
v družinskem vzdušju. Obujali smo mladostne spomine na domače kraje in ljudi.
Ohranila je sorodstvene vezi z nami, zlasti še s Teo Breščak, slikarko in pesnico,
Ivo Breščak , publicistko in pisateljico, s pesnico Antonijo Breščak in z bratranci
Robertom, Mirkom in Stankom Breščakom, publicistom in pesnikom, ki je živel
v Milanu, po vojni pa v Dobravljah na Vipavskem. Tu je živela tudi njena mlajša
sestrična Hermina Breščak. Ema je ob počitnicah pomagala tudi pri obnovi osnovne
šole v Dobravljah na Vipavskem.
V Milanu je Ema imela tudi sestrično po sestri svoje matere Binčko Kopatin
iz Podnanosa, ki je delala v Milanu kot vodja ekonomske propagande pri podjetju
Franck in se je z Emo tudi srečevala.
Ema Starc je znala vselej prisluhniti sočloveku in delati dobro. Bila je pozitivna
osebnost. Imela je izjemno razvit socialni čut, ki ga je temperamentno izrazila
tudi v svojih dramskih vlogah domačih avtorjev (Klopčič, Bor in drugi). Pogosto
je pripovedovala o svojih doživetjih, ko se je vključila v osrednjo partizansko
igralsko skupino v SNG v Črnomlju 1944. leta. Omenjala je tudi svojega brata
Slavka Starca - Fazana, partizanskega borca, ki je padel, kar jo je globoko
prizadelo.
Po vojni je od leta 1945 do 1959 stalno igrala v Slovenskem narodnem gledališču
v Trstu. Po upokojitvi je stanovala v Hotelu Union v Ljubljani in poučevala
razne igralske skupine, kjer sem jo tudi obiskal, ko sem prihajal v Slovenijo
na dopust. Obiskal sem tudi družino Starc v Beogradu, ki je živela na ulici
Lahumska 42.
Ema se je pogosto spominjala tudi svojega rodnega Krasa in navdihnila svojo
sestrično Teo Breščak, da je napisala pesem "Kraška idila", ki se
pa ni dotaknila samo Krasa, temveč tudi Vipavske, kot da sta oba dela Primorske
eno, njen dom.
Omenil si, da je bilo v Breščakovi družini v Milanu središče, kjer so
se shajali kulturniki. Ali lahko poveš kaj več o tem? Kakšni so bili stiki Eme
Starčeve s tem kulturnim središčem v Milanu?
Igralska pot Eme Starčeve se začenja z letom 1924 v Mariboru, kakor tudi literarna
pot Emine sestrične Ive Breščak, ki je začela pisateljevati že leta 1923. Slovenski
kulturniki so se med seboj poznali in so bili povezani. Te vezi so krepila domoljubna
čustva. Srečevali so se tudi s Francetom Bevkom, Vladimirjem Bartolom in drugimi
znanimi osebnostmi s področja kulture. Z njimi je bila povezana tudi Iva Breščakova,
ki je bila v stalnih stikih s svojo sestrično Emo, ko je pred vojno igrala v
Slovenskem narodnem gledališču Maribor. Sestrični sta si dopisovali tudi o umetnosti
in si izmenjavali informacije o kulturnem dogajanju in delovanju Slovencev ter
o aktualnih dogodkih na področju kulture, tudi o Eminih odigranih vlogah in
njunih pogledih na kulturo tedanjega časa in položaju Primorske pod fašizmom.
Ema je pošiljala družini Breščak najprej v Portoguaro, po letu 1928 pa v Milan,
slike in gledališke liste odigranih vlog ter odmevne članke iz časopisov. Žal,
so bila pisma Eme Starčeve uničena v bombnem napadu v Milanu 20. 10. 1944 in
tudi veliko slik in gledaliških listov iz tistega obdobja. Emina korespondenco
in tudi pisma njene matere Terezije bratu Antonu Breščaku v Dobravlje so bili
uničeni ob požigu hiše 23. 09. 1943.
Preko sestričen Ive in Tee se je od leta 1928 spoznavala spoznala tudi s slovenskimi
likovniki, ki so razstavljali v Milanu.Tedaj je med primorskimi kulturniki vrelo,
ne glede na to, na katerem koncu domovine ali tujine so se nahajali. Raznarodovanje
in fašistična diktatura nad slovenskim življem je naredila svoje. Ema se je
imela vedno za zavedno Primorko, čeprav je bila vezana tudi na svoj Maribor,
ki ji je odprl pot v gledališko umetnost. Primorski kulturniki so imeli medsebojne
stike in so plodno narodnobuditeljsko ustvarjali, vsak na svojem področju, vendar
zelo povezani. Spodbujali so delovanje vaških odrov in širjenje slovenske besede,
ki je bila v času fašizma prepovedana. Stanko Breščak je na Emino pobudo, ko
je prihajal na počitnice iz Milana v Dobravlje, zrežiral tudi nekaj slovenskih
iger, ki so jih odigrali na vaškem odru v gradu Velike Žablje.
Ema Starčeva je do začetka vojne ustvarila okrog 120 srednjih in velikih vlog,
nastopala je tudi v opereti. Veliko je delala tudi z mladino, kar dokazujejo
številne fotografije z mladimi.
V medijih so bili objavljeni odmevni prispevki, ko je nastopal Emin brat Drago
Starc, lirski tenorist s spretnimi igralskimi sposobnostmi v milanski Scali.
Nastopal je tudi kot koncertni pevec in gostoval po nekaterih evropskih državah
(Avstrija, Poljska, NDR) in izvenevropskih državah (Egipt). Odpel je preko 50
glavnih vlog. Nastopal je v klasičnih in tudi v sodobnih delih. Nastopal je
tudi v operetah. To sodelovanje slovenskih kulturnikov tedanjega časa bi zahtevalo
še zgodovinsko raziskovanje, saj so vplivali in spodbujali eden drugega in so
s kulturo pozitivno zaznamovali tisti čas. Še zlasti Primorci so bili zelo povezani
in se z domoljubnimi čustvi upirali proti fašističnemu raznarodovanju.
Ema Starčeva je bila zavedna Primorka in čustveno vpeta v to dogajanje. Dopisovala
si je s slovenskimi kulturniki, živečimi tudi v tujini. Tesne vezi je gojila
tudi s svojo sestrično Teo Breščakovo, slikarko in pesnico, poročeno z italijanskim
zdravnikom Emanuelom Abbattistom, ter ljubiteljem umetnosti bratrancem dr. Robertom
Breščakom, ki je Emo seznanil z italijanskim pesnikom, nobelovcem Salvatorom
Quasimodom.
V času vojne se je k Breščakovim v Milanu zatekel tudi od fašistov preganjani
kraški slikar Lojze Spacal, ki je pri njih bival in ustvarjal nad eno leto.
Ema Starčeva je spoznala v Milanu tudi vrsto znanih likovnih umetnikov, kot
so bili Sironi, Manzu, Carra, Brioli, Salietti, Pier Marušič, Mihelič in Lojze
Spacal, Jože Spacal in drugi, ki so Teo Breščak spoštovali kot osebo, cenili
kot slikarko in se radi družili v kulturnem središču Breščakovih, kamor je prihajala
tudi Ema. Pogovarjali so se o gledališki umetnosti, kiparstvu, slikarstvu, operi
itd. Emo je posebno zanimala glasbena umetnost, saj je sama nastopala tudi v
operetah. Tu se je srečala tudi z dirigentom, violinistom, skladateljem in glasbenim
kritikom Urošem Prevorškom. V Milanu je obiskovala tudi Scalo.
Občini Sežani si izročil bogato slikovno in dokumentarno gradivo o Emi
Starčevi in njeni družini. Ali lahko kaj več poveš o tem?
Slikovno gradivo je nastajalo vsa leta skupnega dopisovanja. Slike so se ohranile
v albumih, medtem ko se je korespondenca izgubila ob selitvi družine Breščak
iz Milana v Gorico. Del slikovnega in drugega gradiva, zlasti o družini Starc,
pa je prinesla iz Beograda Ernesta Kobe iz Vipave, ki je obiskala dedinjo stanovanja
družine Starc v Beogradu. Tam je ostalo še veliko slovenskih knjig iz družinske
knjižnice in portret v olju Eme Starc, ki ga je naslikala slovenska slikarka
Cita Potočnik. Emo je leta 1945 portretiral tudi Božidar Jakac; verjetno se
potret nahaja med njegovo zapuščino. Družinske dokumentacije iz Beograda nisem
preučeval, to opravlja sežanski zgodovinski kronolog Pavle Skrinjar. Veliko
dokumentarnega gradiva je zbranega v Slovenskem stalnem gledališču v Trstu.
Pozdravljam odločitev, da bo Občina Sežana skupaj s Kosovelovo knjižnico Sežana
uredila spominsko sobo, posvečeno svoji rojakinji gledališki igralki Emi Starc.
In kaj lahko poveš še o sebi?
Sem upokojen zdravnik internist in ginekolog. Do svojega 75. leta sem delal
v Milanu na Univerzitetni kliniki in skrbel tudi za zdravje sonarodnjakov, ki
so bivali v Milanu. Med vojno sem bil v nemškem koncentracijskem taborišču na
Poljskem (Rava Ruskaja, Przenysl) in na Holandskem (Mepen). Bil sem tudi predsednik
Rdečega križa in organiziral številne humanitarne akcije za domovino in pomagal
sonarodnjakom, ko so se po vojni vračali domov. Iz Milana sem se preselil z
Ivo in Robertom v Gorico. Zadnja leta živim v Dobravljah na Vipavskem. Z Emo
Starčevo sem gojil vedno prijazne sorodstvene vezi in prijateljske odnose. Ema
je bila čudovit človek in nadarjena gledališka igralka. Enako lahko rečem tudi
za njenega brata opernega solista Draga Starca.
|
Obrazi Primorske
Prispeval/a: Tatjana Malec dne nedelja, 20. avgust 2006 @ 17:08 CEST
Primorska ima toliko velikih in nepozabnih ljudi, o katerih ljudje radi slišijo in jih počastijo s svojim spominom.
92-letnemu dr. Francu Jerkiču najlepša hvala za podarjene spomine iz bolj odmaknjenih časov, ki predstavljajo premik v sedanjost in nam predstavijo slikovito vedenje o času, ki ga več ni.
Tatjana
Obrazi Primorske
Prispeval/a: Tatjana Malec dne nedelja, 10. september 2006 @ 21:05 CEST
Družinski dnevnik (1961) - Snažilka
Veselica (1960)