Gremo na Štajersko,
gledat kaj delajo,
gledat, kaj delajo,
ljubice tri…..
Tako bi se glasil uvodni del mojega predprazničnega popotovanja na avstrijsko
Štajersko. Namen potovanja je bil vsaj dvojen, ogled dveh različnih muzejskih
razstav. Prva stalna razstava je tibetanska. Druga razstava z naslovom Človek
in kozmos je začasno postavljena v štajerskem Leobnu in traja do 18. septembra
2005. Na njej so predstavljene srednjeameriške civilizacije iz Mehike ali predkolumbovske
civilizacije. Še o vstopninah na teh razstavah za morebitne obiskovalce. Običajno
se gibljejo okoli 8 eurov. Morda je bil še tretji namen, a o tem kdaj drugič
in je povezan z začetnimi verzi zgoraj opisane pesmi. Še preden začnem s tem
potopisom, lahko podam nekaj uvodnih stavkov k vsem stvarem, ki so se istočasno
odvijale ob mojem nekajletnem iskanju mitologije o zmaju.
Svoje pisanje na Pozitivkah sem začel s člankom Zmajeve ra(z) odetje. Tam sem
nakazal strukturo, ki se vrti okoli 8 smereh ali dvojnega križa in svete geometrije.
Eden prvih, ki je uvajal pokrajinsko geometrijo svetih krajev v prejšnjem stoletju
po tem principu je tudi Nemec Josef Heinsch. Osem smeri se širi od katedrale
Xanten v deželi Rhine (Nemčija) na ostale "svete kraje" ali svetišča.
Različne kulture imajo tudi različne simbole. Ali pa tudi enake simbole, a z
drugačnimi pomeni. Kdo ve zakaj? Nekatere imajo za enak simbol pozitivno razlago,
druge kulture negativno razlago. Zmaj je pri Kitajcih običajno pozitiven simbol,
a v krščanstvu ima negativen pomen. Veliko časa sem porabil pri iskanju pomena
dvojnega križa in zmajevih črt v tibetanski religiji. Pa tudi kaj dejansko pomenijo
nage in če so sploh povezavane z zmajevimi črtami.
V tibetanski literaturi nisem dolga časa našel nič pripravnega za osem smeri.
Razen njihovega srečnega simbola osemkrakega kolesa. Kolesa dharme ali kolesa
življenja, cikla rojstva, smrt in ponovnega rojstva, ki je eden od osmih simbolov
z zgoraj opisanimi pomeni. Potem sem našel simbol za deset smeri in njegovo
razlago. To razlago bo potrebno še dodatno obdelati. Deset smeri za Tibetance
ne pomeni nič drugega kakor naših 8 smeri dvojnega križa z dvema dodatkoma.
Vzhod, zahod, sever, jug, severovzhod, jugovzhod, jugozahod in severozahod.
Ostali dve smeri, deveta in deseta, pa sta pri Tibetancih še zgoraj in spodaj.
To tvori deset smeri. Zgoraj in spodaj v vesolju. Zanimalo me je tudi razmerje
med zmajem in nago, saj po nekaterih opisih teh bitij ne gre tlačiti v isto
škatlo. Morda pa gre le za isto simboliko? A pred kratkim se mi je posrečilo
odkriti to skrivnost. Naslednjega dne me je pričakalo še eno sladko presenečenje.
V islamskem tekstu s podobno vsebino sem našel podobno razlago ter povezavo
svetega mesta z zmajevimi črtami in "angelom" tudi pri Muslimanih.
Ko se odpre, se odpre.
Prvi tekst je iz življenjepisa budističnega tibetanskega reformatorja samostanskega
življenja Tsong Khape. V tem primeru se del teksta navezuje na enega od njegovih
učiteljev Čos Đe Tondipa.
˛Ko so prišli pred steno, se je Čos Đe usedel. Začeli so izgovarjati del
teksta iz svetih spisov. V tem času je ena od mezg, ki je bila natovorjena s
knjigami, obkrožila steno in se ustavila na mestu, kjer je prebivala Naga1.
Tam, med visoko travo in gostim grmovjem se je skrival vodni izvir. Mezga se
je napila vode in se ulegla, da se odpočije. Učenci so jo želeli pregnati iz
mesto na katerega se je ulegla, na mesto za katerega so se oni odločili za odmor.
Vendar mezge niso uspeli premakniti iz mesta. Odšli so nazaj k Čos Đeju in mu
to povedali. On pa jim je odgovoril: "Mi smo storili napako in ne mezga.
Samostan se mora sezidati prav na temu mestu, kjer leži mezga."
Za tem so vsi šli k izviru. Na mestu, kjer je rasla trava in bujno šibje,
so zgradili samostan. V naslednjih letih so k njemu dozidali mnogo stavb. Ves
ta zgrajeni kompleks je predstavljal samostan Čagkjung.˛ 1 (Nage so duhovi
kač, ki žive v vodi. Imamo še drugo razlago za nage: močna, dolgo živeča bitja,
ki ponavadi prebivajo v vodi. Pogosto se pojavljajo kot zmaji ali kače in katere
je Buda zadolžil za varuhe svetih spisov /prajna paramita/ in svetih predmetov.
Njihova funkcija je pogosto zaščititi dragocena dharma učenja in predmete.)
Drugi tekst se je znašel v moji zbirki pred kakšnim letom zaradi najsvetejšega
islamskega svetišča Kaabe. Pred dnevi sem ga ponovno prelistaval. V tem v tekstu
odkrijem zgodbo, ki piše o biblijskem Abrahamu, ki naj bi prvi postavil svetišče
Kaabo s pomočjo angela. A kdo je ta biblijski angel?
Eno od izročil po Suddejju ga opisuje takole: ˛Ko je Alah ukazal Abrahamu
(Ibrahim) in Izmaelu (Ismailu) da zgradita Kabo, nista vedela, kje je naj bi
svetišče stalo, vse dokler Alah ni poslal veter po imenu "El-Hadžudž".
Ta veter je imel dve krili in glavo v obliki kače. Angel je odnesel
naloženo naslago s temeljev prve Kabe, Abraham in Izmail pa sta potem kopala
s krampi in naredila temelje. To so misli v besedah Zvišenega: "In ko smo
Abrahamu kot zatočišče pokazali mesto, kjer je Hram (El-Hadždž, 26)".˛
Po tem opisu se lahko vprašamo, kdo je ta angel, ki je Abrahamu pokazal kraj
svetega mesta za Kabo. Ali ni opis podoben nagi ali zmaju?
Za konec tega dela teksta naj zapišem še o grbu avstrijske dežele Štajerske,
ki me je spremljal na tem mojem potovanju. Ta grb predstavlja črna rogata žival.
To rogato žival naši ljubi venetologi označujejo za črnega panterja. Ne porečem,
da nimajo prav v kakšnih drugih stvareh. Vendar so pri razlagi črnega panterja
zelo, zelo brcnili v temo. Tu pa tam se človek vpraša kaj vodi ljudi, da razvijejo
takšno teorijo. Ali res samo to: "pogruntati" nekaj novega? Ali pa
je v takšnih primerih neka velika večvrednost, oholost. Če še enkrat dobro pogledamo
glavo panterja, lahko opazimo njegova štiri (4) ušesa. Gre torej za genetsko
spremenjenega panterja ali pa za kakšno drugo žival? Če še natančneje pogledamo
panterjeva ušesa, opazimo, da je drugi par ušes drugačne barve. Pri štajerskem
panterju so to rdeča ušesa. Morda mu tako žarijo ušesa, ker je to drugi par
ušes ali pa da bolje sliši, kaj o njemu govorijo!
Resnica je dejansko povsem drugačna. Upodobitve takšnih 4 ušesnih zmajev, s
povsem enakimi oblikami ušes lahko opazite v kitajski mitologiji. Tudi v tistem
primeru, ki se navezuje na eno izmed štirih živali iz Feng shui-ja. Zakaj prihaja
do takšnih zmešnjav? Eden od razlogov je negativna simbolika zmaja, kakor ga
je opredelila krščanska cerkev. Satan - zmaj. Ali pa se za legendami skriva
več, kakor se lahko pokaže nevednemu opazovalcu materialnih dobrin! Drugi razlog
za zmešnjavo je lahko tudi podobnost v upodabljanju med zmajem in levom na grbih.
Za ta primer lahko vzamemo našo lastno izkušnjo z ljubljanskim zmajskim mostom.
Ta ljubljanski most je bil sprva ob gradnji posvečen habsburškemu cesarju. In
tako bil tudi poimenovan. Po cesarju. A cesarji odhajajo. Ime zmajski most je
dobil zgolj po naključju. A v nadaljevanju podajmo kaj je naključje? Graditelji
mostu so sprva mislili nastaviti na most leve s krili. Če se ne motim, naj bi
bili ti mitološki primerki poimenovani grifoni. A po nekem čudnem naključju
so se znašli na mostu zmaji. (To bi bilo potrebno še natančno preučiti, kaj
se je zgodilo v primeru tega na-ključ-ja. Ali je bilo res naključje?) Tako ima
sedaj Ljubljana za znamenitost zmajski most. Torej se lahko pohvalimo v svetovnem
merilu, da nimamo grifonskega mosta, ampak zmajski most, ki se še simbolno ujema
z mestnim grbom.
|