Ta stran je prilagojena za slabovidne, po metodi neskončne vrstice, če želiš članek gledati v običajnem formatu klikni na:
http://www.pozitivke.net/article.php/2004011211190296
Zablode in pasti na duhovni poti (v zvezi s potjo) 3
sreda, 14. januar 2004 @ 06:19 CET
Uporabnik: Nara
Iskanje terja cilj.
Cilj terja pot.
Pot terja korake.
Koraki terjajo smisel.
Smisel terja človeka.
Človek terja iskanje.
Obravnavali smo že iskanje in cilj, tretja je
na vrsti pot. Vrstni red je tak zato, ker vsi ljudje očitno nekaj iščemo, kjer
je iskanje, pa ne gre brez cilja; da bi do cilja prišli, moramo stopiti na nekakšno
pot.
Duhovnost je zelo preprosta, če se sprašujemo samo, kaj je v njej treba
doseči (ljubezen, mir, usmiljenje, Boga, občutek enosti, blaženosti …), torej,
če se sprašujemo po cilju ali vmesnih ciljih. V zvezi s tem resda naletimo v
različnih kulturah na nekaj razhajanj, toda če pogledamo v globino, so razhajanja
v bistvu neznatna, v primerjavi s prepadom med stališči o vprašanju, kako te cilje doseči, kako jih prenesti v življenje, katera pot nas vodi do njih.
Prav zato je na svetu toliko različnih metod, tehnik, doktrin, filozofij … vse
poskušajo ljudem v določenem obdobju in kulturi pojasniti, kako lahko dosežejo
tiste cilje, ki veljajo v takratnem družbenem in psihološkem okviru za idealne,
duhovne.
Razni
duhovni nauki se ukvarjajo s kako na zelo različne načine, kaj pa je pri vseh - če se le poglobimo do samega idejnega bistva - enak (oz. bi
moral biti enak). Krščanstvo je npr. v svojih povojih zagovarjalo precej drugačno
pot (kako) kot v srednjem veku ali danes, njegovo idejno bistvo in cilji
(kaj) pa so bili vso zgodovino več ali manj enaki, celo v različnih vejah;
isto velja za budizem, hinduizem, šintoizem, taoizem, šamanizem, ter vse druge
religiozne in duhovne smeri.
Odgovor na kako lahko zanesljivo iščemo šele, ko smo jasno odgovorili
na kaj. Kdor razume, kaj je treba narediti, bo zmogel ugotoviti
tudi, kako to najbolje narediti glede na svoj položaj in okolje, v katerem
živi; kdor ve vse o kako, pa ne bo prišel nikamor, če zanemari kaj. Torej ni nič narobe, če se poti spreminjajo v skladu z duhom časa, okolja in
okoliščin, pomembno je le, da se ne spreminja cilj.
Cilja ni dobro izgubiti izpred oči. Zunanji obredi, tehnike, nauki ipd. nas
včasih tako prevzamejo, da pozabimo, zakaj se ukvarjamo z njimi in tako zanemarimo
kaj. S tem spregledamo bistvo in potem "duhovna praksa" postane mlatenje
prazne slame. Niti dolga leta truda ne bodo obrodila sadov, ker preprosto ni
možnosti zanje. Kaj mi koristi, če vem, kako mlatiti, če ne znam razsoditi,
kaj naj bi mlatil? Ali celo, kdo mlati?
Pa smo spet tam! Pred odgovarjanjem na vsa druga vprašanja je nujno odgovoriti
na vprašanje identitete. Kdo (oz. kaj) sem? K identiteti se (namenoma)
tako pogosto vračam in še se bom, posebej v šestem članku, ki bo posvečen človeku.
Zdaj pa končno preidimo h konkretnim zablodam v zvezi s potjo, ob katerih bo
še marsikaj prišlo na dan.
P-1. - vse poti vodijo k istemu cilju
Ta zabloda je verjetno najbolj pogosta in najbolj varljiva. Če jo vzamemo dobesedno,
pomeni, da pridem iz Maribora v Ljubljano, tudi če se namenim proti Čakovcu,
Dunaju, Budimpešti, Moskvi ali Tokiu; do Sonca pridem, tudi če skočim s
stolpnice; na vrh hriba pridem tudi, če grem navzdol … saj vendar vse poti vodijo
k istemu cilju. Že banalna vsakdanja logika nam jasno pravi, da vse poti nikakor
ne morejo voditi k istemu cilju.
Navedena trditev postane pravilna z majhnim popravkom: "Mnoge poti vodijo
k enemu cilju." Če vem, kje je vrh hriba (kaj je duhovni cilj življenja
ali določena stopnica do njega), lahko grem do tja po mnogih poteh (religioznih,
filozofskih, mističnih, praktičnih), sicer pa se bom najverjetneje izgubil in
ne bom prišel na pričakovano mesto. Ponavljam: vedeti moram, kaj iščem
oz. kje je to, kar iščem, preden se vprašam, kako bom šel do tja. V Rim
lahko grem z letalom, ladjo, vlakom, avtom, kolesom, peš … moram pa vsekakor
vedeti, kje je, da bi lahko prišel do njega.
P-2. - prava pot je tista, po kateri hodi večina
Teoretično se verjetno prav vsakdo zaveda, da to ne drži, v praksi pa pogosto
podležemo črednemu nagonu in raje stopimo za velikim ovnom, kot da bi poslušali
srce. Pa še nekaj je - na duhovni poti dejansko potrebujemo vodstvo, saj srca
vedno ne znamo slišati. Komu zaupati? Večini? Temu ali onemu guruju? Duhovniku?
Psihoterapevtu? Komu slediti?
P-3.
- ljubezen je bistvo vseh duhovnih poti
Ljubezen omenjajo skoraj vsi učitelji v religijah, duhovnih skupinah ipd. Ne
zavračam trditve, da brez ljubezni ne gre, čutim pa, da je izhodiščno trditev
nujno treba dopolniti. Prava ljubezen je za današnjega človeka zelo tuj
občutek, prepleten s popačenimi družbenimi vzorci in predstavami o seksu, zaljubljenosti,
svobodi, tržnih odnosih ipd., ki nam ne pustijo res ljubiti. Pogosto ljubezen
razumemo sentimentalno (kot zaljubljenost ali kako podobno čustvo), ne pa kot
trdo delo za dobro sebe in partnerja oz. drugih. Skratka, ljubezen ni stanje
ampak aktivnost in le kot taka je bistvo vseh duhovnih poti.
P-4 - razsvetljenje je dosegljivo samo s čustvi, zato se je treba razuma
otresti
Razsvetljenje je res nedosegljivo razumu, toda drži tudi to, da je odskočna
deska do razsvetljenja nedosegljiva brez razuma. Na prvih devetih od desetih
korakov duhovnega razvoja potrebujem tudi razum, preprosto zato, da ne zaidem,
na desetem pa ga dejansko moram opustiti, ker je transcendenca nelogična in
bi me razum s svojo racionalnostjo samo oviral. Če se razumu (ne le suhoparni
logiki ampak tudi intuitivnemu delu razuma) odpovem prezgodaj, se lahko na poti
izgubim. Na večini poti potrebujem soglasje in sodelovanje med zdravorazumskim
ter čutnim in čustvenim, da bi gotovo šel v pravi smeri.
P-5a - določena disciplina me lahko pripelje do popolnosti
Disciplina je samo orodje za urejanje praktičnih vidikov obstoja. Pomaga mi
vzpostaviti red, ki mi zlasti v določenem obdobju življenja zelo koristi pri
doseganju notranjega miru, ta pa je pomembna podlaga za notranjo rast. Če se
discipline preveč togo oklenem, mi sprva resda zelo pomaga, toda prej ali slej
postane ovira.
P-5b - določeno čustvo oz. občutek me lahko pripelje do popolnosti
Nekateri polagajo vse na že omenjeno ljubezen, drugi na blaženost, tretji na
mir, četrti na občutek popolne svobode, peti na sočutje. To so spet pomembni
dejavniki na poti, niso pa prav veliko vredni, če nas ne spodbujajo k delovanju,
zlasti k notranji aktivnosti. Iskalec se udejanja skozi iskanje ne pa skozi
ležanje na lovorikah prijetnih občutkov.
P-5c - določena ideja me lahko pripelje do popolnosti
Ideje so plodovi složne dejavnosti intuicije, čustev in razuma, so sad meditacije.
Niso suhe besedne formulacije, ampak globoko spoznane, izkušene resnice; včasih
jih niti ne moremo ubesediti. Kakor je disciplina lahko ovira za sproščeno čustvovanje,
je prepuščanje čustvom in občutkom lahko ovira za odprtost idejam. Če gremo
naprej je lahko oklepanje idej ovira za sproščeno sprejemanje Resnice. Ne moremo
pa prehitevati sebe in skakati k idejam, če trenutno dejansko potrebujemo zunanjo
disciplino. Ko pridemo do idej, je naravno, da se jih nekoliko oprimemo, moramo
pa vedeti, da jih bomo morali enkrat spustiti, da bi se odprli Resnici, razsvetljenju,
popolnosti. Šele ko smo dodobra utrjeni na ravni idej, res potrebujemo duhovnega
učitelja in bomo tudi znali prepoznati res avtentičnega mojstra.
P-6 - duhovna pot je že sama po sebi cilj, ker je duhovna
Spet smo pri paradoksu, saj vsaka pristna duhovna pot nujno obsega samoiskateljstvo,
najti se pa pomeni predvsem spoznati svojo iskateljsko naravo. Torej se z iskanjem
dejansko samo utrjujemo v tem, kar smo že ves čas bili, le da se tega nismo
dovolj jasno in na pravi način zavedali. V tem smislu je pristna duhovna pot
dejansko že sama po sebi cilj.
Napačno pa je misliti, da je prav vsaka pot, ki jo je nekdo pač proglasil za
duhovno, že sama po sebi cilj. Pravzaprav je v resnici večina ukalupljenih,
institucionalnih poti, ki so se ustoličile na prestol uradne duhovnosti, daleč
od pristne duhovnosti, saj ubijajo oz. omejujejo iskateljski duh v človeku.
Kjer so dogme, ni duhovnosti. Ne le da take poti niso same po sebi duhovne,
niti do duhovnega cilja ne vodijo, vsaj neposredno ne.
P-7 - duhovna pot ni otipljiva, ne prinaša rezultatov, ki bi bili merljivi
in zaznavni pred smrtjo
Za opazen duhovni razvoj je nujno zavestno delovanje. Nekatere duhovne prakse
dejansko prinašajo tehnike, ki obrodijo šele po smrti oz. na način, ki ga človek
za življenja ne more občutiti. Pri takih tehnikah ostanejo vsakdanje življenjske
težave nerešene in je o njihovi učinkovitosti težko objektivno soditi. Obstajajo
pa tudi take religije in duhovne smeri, ki uporabljajo zgornji argument zgolj
kot opravičilo, ker dejansko ne morejo pokazati ničesar konkretnega. Take kvazi-duhovne
smeri so leglo slepila in jih ni vedno lahko razkrinkati.
Za konkreten razvoj že v tem življenju moramo biti ves čas zavestno prisotni,
čistiti in razvijati svoje zavedanje. Ne smemo slepiti samih sebe. De Mello
pravi: "Možnost, da se človek prebudi, je sorazmerna temu, koliko resnice lahko
prenese, ne da bi zbežal." Razmislite torej, v kolikšni meri ste se pripravljeni
sprejeti take, kakršni ste, koliko resnice lahko prebavite. Če pred resnico
bežite, gotovo niste na pravi poti.
(Članek je izšel v reviji Karma plus kot tretji del serije šestih člankov. Ostali trije sledijo.)
Nikola Petrovič
Komentarji (0)
www.pozitivke.net