Ta stran je prilagojena za slabovidne, po metodi neskončne vrstice, če želiš članek gledati v običajnem formatu klikni na:
http://www.pozitivke.net/article.php/20040105095843212
Zablode in pasti na duhovni poti (v zvezi s ciljem) 2
sreda, 7. januar 2004 @ 06:40 CET
Uporabnik: Nara
Iskanje terja cilj.
Cilj terja pot.
Pot terja korake.
Koraki terjajo smisel.
Smisel terja človeka.
Človek terja iskanje.
V prejšnjem prispevku sem pojasnil, zakaj smo ljudje po svoji najgloblji naravi iskalci, tokrat pa se bom posvetil temu, kar
iskanje nujno terja - cilju. Brez jasno začrtanega cilja je iskanje prazno blodenje,
ki nikamor ne vodi. Čeprav smo v duhovnem smislu večno iskalci in se iskanje
nikoli ne neha, so cilji nujen del iskanja, bistveno je samo to, da jih ne zacementiramo,
ampak si pustimo prostor za rast in za zastavljanje novih ciljev (oz. postavljanje
ciljev na druge ravni), ko stare prerastemo. S tem, ko se razvijamo, se spreminja
naše stališče, spreminja se naš življenjski nazor ter s tem zorni kot gledanja
nase in na svet.
Na vsakem naslednjem koraku osebnostne rasti so cilji vedno bolj subtilni, neoprijemljivi,
nematerialni. Najprej si želimo imeti konkretne stvari, potem nam te postanejo
sredstvo do zunanjih ciljev, nato so nam zunanji cilji pomembni le kot pot do
izpolnitve notranjih ciljev, na koncu pa so tudi notranji cilji samo še gonilna
sila za udejanjanje iskateljskega bistva, ob čemer se lahko vedno bolj zavedamo
svoje najgloblje identitete. Na koncu spoznamo, da je cilj življenja povsem
identičen v materialnem in duhovnem smislu - tiče se izključno naše identitete,
ne pa sreče, miru, lepote, večnosti, blaženosti in vseh drugih družbenih idealov
… Cilj življenja je konec koncev v vseh primerih priti do svoje prave identitete,
do tega, kar dejansko smo; morda je še bolje reči, da je cilj izmotati se iz
vsega, kar nismo. Vse ostalo, kar je pomembno, avtomatično sledi.
Te
misli bom uporabil kot iztočnico k nekoliko obširnejšem pojasnilu k prvi zablodi:C-1.
Duhovni cilji so ločeni od materialnih
Morda v vaših predstavah, v resničnosti pa nikoli. Človek je splet telesa, duha
(subtilnih materialnih plasti) in duše (duhovne biti), ki v času snovnega bivanja
neločljivo soobstajajo in nobenega od njih ni mogoče odpraviti s tem, da jih
preprosto odmislimo ali izoliramo od drugih. Moji materialni cilji so odvisni
od duhovnih in obratno, so kot dve plati iste medalje. Tudi v primeru, ko se
ene plati ne zavedam, obstaja, le da jo izpolnjujem instinktivno, ne pa ob zavestnem
sodelovanju razuma. Nagon po preživetju, na primer, ni nič drugega kot temeljna
duhovna potreba; naš nagonski cilj je živeti čim dlje (če že ne večno).
Ta isti nagon pa človek glede na svojo osebnostno razvitost izraža na zelo različne
načine, glede na to, kako občuti in dojema svoje identiteto. Kdor se - podzavestno - enači zgolj s telesom, reagira ob smrtni grožnji panično kot žival; kdor se
enači s subtilnejšim umom, reagira navidez umirjeno, vendar se še vedno boji;
bolj ko se človek zaveda svoje duhovne identitete in se je zmožen enačiti z
njo, manj se boji smrti in bolj jo je zmožen obvladovati. Podobno je pri vseh
drugih ciljih.
Pomembna beseda pri tem opisu je podzavestno, ker nam teoretično znanje
o sebi kot telesu, umu in duši nič ne pomaga, ko se dejansko soočamo s smrtjo
ali hudo stisko. Takrat reagiramo podzavestno, podzavest pa se ne preobraža
z golo teorijo, ampak s ponotranjenim znanjem in izkušnjami. Ti pa so odvisni
od celotnega življenja in od stopnje samoozaveščenosti - materialno in duhovno.C-2a.
Cilj življenja (osvoboditev) je izničenje osebne identitete
Ker že govorimo o identiteti, bistvu duhovnega iskateljstva, pojdimo k naslednji
pogosti duhovni zmoti v zvezi s tem - k prepričanju, da je cilj bivanja postati
eno z vsem ali pa kar nič. Ta trditev sicer lahko drži, vendar v zelo omejenem
smislu, pa še to pri ljudeh z zelo napredno stopnjo samozavedanja; glavni problem
pri množični zagretosti za to hipotezo je v tem, da se ljudje hočejo odpovedati
identiteti, še preden jo sploh vzpostavijo. Kaj to pomeni, če se revež odpove
bogastvu? Če ničesar nima, se ničemur ne more odpovedati. O izničenju identitete
kot cilju življenja lahko govorite šele takrat, ko zelo jasno začrtate svojo
osebnost, saj se ji šele takrat lahko zares odpoveste; ampak takrat morda več
ne boste mislili, da je to dejansko možno in sploh zaželeno. Mnoge duhovne "resnice"
se po tehtnem premisleku izkažejo le kot dobro racionalizirane hipoteze.
Skratka - ne poskušajte izničiti svoje identitete, če še niste zgradili trdne
celostne osebnosti in samopodobe. Ko pri sebi razčistite, po čem se ločujete
od vsega ostalega, boste lahko razumeli tudi, po čem ste si enaki, celo identični.
C-2b.
- Duhovna eksistenca je izničenje materialne identitete
V indijski duhovni tradiciji je več smeri, ki zagovarjajo navedeno trditev in
od tod se je tako gledanje razmahnilo po vsem svetu. Duhovno bivanje naj bi
bilo izničenje trpljenja, nesreče, nadlog, nevednosti, teme in obstoj v večni
svetli blaženi enosti z božanskim sijem. Tukaj si ne morem privoščiti poglabljanja
v filozofsko razglabljanje o smereh v vedski filozofiji, zato bom samo omenil
nekaj stališč iz tistih šol, ki so prišle do nekoliko drugačnih spoznanj. Tudi
pri njih zgornja trditev v osnovi drži, le da se razlaga tu ne konča, ampak
se nadaljuje: Duhovna eksistenca je izničenje materialne identitete in razvijanje
duhovne identitete.
Ko se osvobajamo zmotnih materialnih imenovanj, lezemo iz duhovnega minusa proti
ničli, ampak ko dosežemo ničlo, se skala ne konča, nadaljuje se s pozitivnimi
številkami, ki jih lahko povečujemo v neskončnost. Duhovni obstoj je po tem
gledanju neskončno pester in ne le enost, v njem imamo edinstveno identiteto
- vključno z raznimi lastnostmi, podobami, dejanji in imeni.
Ampak to je že višja matematika, logika namreč teče tudi v obratno smer, tako
da duhovne identitete ne moremo razvijati, dokler ne izničimo materialne. Zato
je za vse smrtnike v tem svetu najbolje primarno delati na preseganju materialne
identitete in sekundarno na gradnji duhovne. Kako? Modrost je v vas in se vam
bo razodela, ko pride čas, če ji boste znali prisluhniti. Nekaj smernic pa bo
le nakazanih tudi v naslednjih prispevkih o korakih in poti.
C-3.
- cilj je, da postanemo Bog oz. spoznamo, da smo vedno bili Bog, samo da se
tega prej nismo zavedali
Tako pojmovanje je pogosto (teoretična) nadgradnja prejšnjih navedenih zablod
in je brez izkušnje enako bolna kot prepričanje norca, da je Napoleon.
Če se vedem kot Napoleon, ne pomeni, da sem Napoleon, ponavadi ga samo slabo
oponašam. Pogosto prav to drži tudi za zagovornike zablode C-3. Ponavadi samo
oponašajo Boga po zgledu kakega duhovnega učitelja, ne da bi pri sebi sploh
jasno opredelili pojem Bog. Brez jasne predstave za izgovorjenimi besedami je
izjava: "Jaz sem Bog." enako puhla kot izjava: "Jaz sem goba."
Zanimivo, da ta trditev najpogosteje pride iz ust ljudi, ki se ne zavedajo niti
delovanja svojega telesa, misli, občutkov in čustev ter vplivov narave in družbe,
kaj šele duhovnih sfer.
C-4.
- cilj duhovne prakse je zavedeti se sebe kot duše, zavedanje materialnega dela
sebe ni relevantno
Spet gre samo za delno resnico. Na določeni stopnji osebnostnega razvoja zavedanje
materialnega dela osebnosti ni več pomembno, do takrat pa je ključno, ker lahko
do takrat snovnost presežemo samo v svojih predstavah, ne pa tudi dejansko.
Nujno je dobro spoznati tudi naravo telesa, v katerega smo postavljeni. Bolj
ko se zavedamo svojih materialnih potreb in jih ustrezno izpolnjujemo glede
na čas, prostor in okoliščine, bolj jih presegamo in se lahko pozornost preveša
z njih k duševnim in duhovnim potrebam. Izpolnjevanje psihičnih in duhovnih
potreb je privilegij bogatih, ki se jim ni treba cele dneve ubadati z zadovoljevanjem
najnujnejših eksistencialnih potreb. Zapostavljanje materialnih vidikov in dobesedno
beg v duhovnost je vzrok odzemljenosti mnogih "duhovnih" ljudi in
s tem raznih "duhovnih" zastranitev.
C-5.
- resnica kot cilj duhovnega iskanja je dostopna le določenim izjemnim osebnostim
Ta zabloda je posledica socialnih in psiholoških vzorcev krščansko-komunistično-kapitalistične
dediščine, ki nas je zaznamovala. Dejansko stik z resnico ni odvisen od zunanjih
dejavnikov, kot so družbeni status, bogastvo, učinkovitost, inteligenčni kvocient,
znanje, pripadnost duhovni skupini, religiozna praksa ipd. Vse kar je potrebno,
je notranje očiščenje od iluzije, lenobe in odvisnosti, kar pa je na voljo prav
vsakomur, če le upošteva nekaj preprostih zakonitosti osebnostne rasti, o katerih
bom več napisal pri zablodah o korakih.
Vse duhovne poti imajo podobne cilje, le opisujejo jih z različnimi besedami
in koncepti. Ključ do vseh njih pa je rešitev vprašanja identitete; če ima iskalec
napako, ne more niti pravilno videti cilja, kaj šele da bi ga dosegel. Dejansko
je cilj, kot sem nakazal že na začetku, v samem iskalcu, le da tega vse do samega
konca iskanja ne more zavedati.
Duhovna rast je kot hoja mušice po robovih cveta marjetice - po obhodu vsakega
cvetnega lističa, listič odpade in mušica obhodi naslednjega in naslednjega
… na koncu ji ostane samo gola cvetna čaša. Na podoben način smo mi vedno to,
kar smo; ni nam treba nikamor hoditi, da bi se našli, ničesar naučiti, da bi
se spoznali, ničesar doseči, da bi se potrdili, pa vendar to spoznamo šele,
ko smo dovolj prehodili, se dovolj naučili in dovolj dosegli.
Ko tako obhodimo cvetne lističe in ti odpadejo, pridemo na cilj, na katerem
smo pravzaprav vedno bili. Ko pridemo do sebe, pa smo pravzaprav šele na začetku.
Očiščeni vsega, kar nismo, lahko začnemo rasti kot to, kar smo in ne kot prej
- kot to, kar smo mislili, da smo.
Komentarji (5)
www.pozitivke.net