Nikola
Petrovič, Večer, 27. oktober 2003
NE GOVORI O SMRTI, ČE NE POZNAŠ ŽIVLJENJA
V
torek, 14. oktobra, sem se v Mariboru v galeriji Media nox udeležil predavanja
Kakšno stališče naj zavzamem do lastne smrti? v organizaciji društva
Zofijini ljubimci, ki se trudi popularizirati filozofijo, jo na sprejemljiv
način predstaviti širšim množicam. Težnja je res plemenita, ampak moram reči,
da s torkovim predavanjem niso naredili prav nič za popularizacijo filozofije,
kvečjemu so pokazali, kako sholastična in hermetična je.
Predaval je prof. dr. Boran Berčić z Reške fakultete, kar je po eni strani zvenelo
obetavno, po drugi strani pa me je obhajal dvom. Zakaj? Preprosto zato, ker
naziv prof. dr. prinaša avtoriteto, zaradi katere se od njega ne pričakuje res
temeljito argumentiranje trditev. Seveda niso vsi prof. dr.-ji taki, pa vendar
so res dobri bolj izjema kot pravilo. Večina profesorjev ni pedagogov, pa s
tem ne mislim samo na to, da nimajo pedagoške izobrazbe, ampak na to, da nimajo
pedagoškega duha, papir gor ali dol; ne poznajo osnovnih veščin komunikacije,
pa tudi ne čutijo potrebe, da bi jih razvijali; skriti za bleščečo masko lepo
zvenečega naslova ne plemenitijo svojega značaja, ampak se samo "visoko nosijo"
ter z avtoriteto vzdržujejo pokornost in ubogljivost podrejenih (študentov in
podobnih); akademsko so podkovani v teoriji svojega področja, vendar pogosto
tudi odrezani od praktične stvarnosti; ne sprejemajo konstruktivne kritike,
posebej ne od tistih, ki so po nazivu pod njimi - pravzaprav kritika niti ne
seže do njih, ampak se samo odbije od debelih sten nadutega ega.
Najhuje od vsega je to, da večina ljudi, zlasti študentov, ne ve, kaj pomeni
res kakovostno predavati in se jim podoba slabih predavateljev vtisne v podzavest,
tako da kasneje, ko sami postanejo profesorji, vzorec prenašajo naprej. Ko predava
prof. dr., pač poslušaš, ker "on že ve". Včasih celo moraš poslušati,
ker te sicer ne bo spustil na izpitu, tudi če se vse napiflaš. Vsak študent
ima na zalogi veliko zgodb o prevzetnih, arogantnih, neuvidevnih, celo nečloveških,
sadističnih profesorjih. Za tako duševno nasilje bi bilo treba uvesti kazenske
komisije, pred katerimi bi bili profesorji odgovorni in bi jih lahko študentje
v primeru zlorabe prijavili. Ampak za to v državni malhi gotovo ni denarja,
pa tudi ni potrebe po tem, dokler sistem še kolikor toliko funkcionira.
Prof. dr. iz Reke na prvi pogled ni bil tak velik bav-bav, pa vendar so se že
po njegovih prvih besedah mnoge moje slutnje izkazale za upravičene. Predaval
ni poslušalcem ampak mizici pred seboj, svojim švingl-listom, kolenom, rokam
in stenam. Le vsakih deset minut se je opogumil in pogledal kateremu od poslušalcev
v oči. Navajal je suhoparne argumente nekih filozofov iz zgodovine, pri čemer
ni bilo prostora za konstruktivno debato na podlagi naših izkušenj. Filozofija
je bila nekoč živa. Misleči ljudje so se srečali in izmenjevali mnenja o svetu
na podlagi svojih izkušenj o njem. Na predavanju dr. Berčića se je filozofija
pokazala kot dokazovanje mrtvih predpostavk, ki so zrasle v neizvirnih možganih,
nabasanih s prazno teorijo. Alberto Knox je Zofiji filozofijo predstavljal drugače
in nekaj takega sem pričakoval od predavanja v okviru društva Zofijini ljubimci.
"Mogoče bo drugič bolje," sem si rekel. Potem pa sem se spomnil enega od temeljnih
načel komunikacije: "Prvi vtis lahko narediš samo enkrat."
"Vrhunec" predavanja je bila diskusija na koncu. Prof. dr. očitno ni vajen diskusij,
zna samo odgovarjati na vprašanja. Seveda, saj ni vzpostavil stika niti z enim
poslušalcem, kaj šele, da bi zmogel povezovati njihove misli v tekočo, dinamično
celoto, ki bi imela rdečo nit, rep in glavo. Tako je diskusija potekala v naslednji
obliki: vprašanja štirih, petih glasov iz publike in medli odgovori prof. dr.-ja,
pri katerih se je samo skliceval na teorije nekaterih imen iz zgodovine in sodobnosti
filozofije. Pravi izziv je bil, ko ga je nekdo vprašal o njegovem osebnem stališču
o smrti. Tu se je povsem izgubil. Pravzaprav je od vseh njegovih odgovorov bil
res dober samo eden; ne spomnim se več vprašanja, pa saj niti ni pomembno -
odgovor je bil: "Ne vem ..."
Po takem predavanju se vprašam, kaj se je pravzaprav zgodilo s filozofijo, zakaj
je nehala biti živa? Morda je šla po sledeh matematike in fizike, ki sta do
danes izgubili praktično funkcijo in sta le še sami sebi namen. V stari Grčiji
je matematika veljala za idealno vedo, krepila je moralnost, razvijala duha:
danes je matematika, ki so jo imeli Grki v mislih, le še snov za osnovnošolce,
ki jo je treba predelati v okviru učnega načrta, resna matematika pa se začne
z zapletenimi matrikami, abstraktnimi množicami in laiku nerazumljivimi teorijami.
Čistokrvni sodobni matematik je, enako kot čistokrvni filozof, odzemljeno bitje
s fantastično teorijo o marsičem, zlasti o teorijah drugih velikih teoretikov,
in zelo pomanjkljivo življenjsko prakso, ki bi kompleksno teorijo potrjevala.
Eno je v svojem kabinetu premlevati ideje velikih umov preteklosti o idejah
še starejših velikih umov preteklosti o idejah še starejših umov ... in tako
priti do "svojih" idej o idejah o idejah o idejah ... drugo pa živeti in čutiti
svet ter se k tujim idejam ozirati predvsem zaradi spoznavanja drugih stališč
in širjenja lastnih obzorij, ne pa dovoliti, da ukalupijo naše lastno mišljenje.
Mnoge zgodbe iz starih tradicij sveta svarijo pred nevarnostjo nepragmatičnega
intelektualizma približno takole:
Nekoč je preprost čolnar peljal čez reko učenega astronoma. Ta je začel zviška
govoriti o zvezdah in planetih, na podlagi znanstvenih razlag je razglabljal
o smislu življenja, vlogi človeka v svetu, naravi materije. Čolnar se je počutil
res majhnega ob učenjaku, ki je vedel tako veliko o vsem. Nenadoma pa je začelo
liti kot iz škafa. Čoln je hitro tonil in vsa prizadevanja, da bi to preprečila,
so bila zaman. Čolnar je skočil v reko in zaplaval proti bregu, učenjak pa je
zavpil za njim: "Hej! Reši me, ne znam plavati!" Čolnar mu je odvrnil: "Če toliko
veš, si boš pa že kaj izmislil," in odplaval naprej.
Pravzaprav se mi ljudje, ki so prof. dr.-ji samo na podlagi prisluženih papirjev,
smilijo. Nazivi so jim bolj v breme kot v korist - njim, kot osebnostim. Niso
jih dobili zaradi osebnostne zrelosti, ampak izključno zato, ker so ubogljivo
opravili vse teste v utečenem sistemu. Kot družbenemu koleščku jim gre morda
res bolj gladko, ampak kakšna je korist od tega, če ob tem ne postajajo več?
Najbolj žalostno je to, da so uradno oblikovalci miselnosti prihodnjih generacij.
Kako jih lahko peljejo naprej, navzgor, ko pa njihovo motno mlačnost prekašajo
že povprečni mladostniki. Prijateljica, ki študira na pedagoški fakulteti, je
po predavanju prof. dr.-ja hudomušno pripomnila, da je bilo predavanje ena slaba
seminarska. "Mogoče bi mu dala šestko," je zaključila, "za trud." |
Ne govori o smrti, če ne poznaš življenja
Prispeval/a: Anonymous dne sreda, 5. november 2003 @ 20:35 CET
Evo spet jaz tukaj odgovarjam, pa ni nic osebnega, samo se zmeraj spotaknem ob vase predstave o tem svetu, ki se nekako ne skladajo z mojimi.
Najprej o matematiki. Ce se bi odlocili za studij matematike, bi vas po uspesno opravljenem prvem letu usmerili v eno od treh smeri: v teoreticno matematiko, v uporabno matematiko ali pa v pedagosko matematiko. Za studij teoreticne matematike se odlocita navadno dva ali trije najboljsi studentje vsako leto, ki si zelijo ustvariti akademsko kariero in se ukvarjati z raziskovanjem na podrocju matematike. Precej dobrih studentov se odloci za studij uporabne matematike, ki naj bi jih usposobil za prakticno uvajanje novih metod, v razvoj hitrih numericnih metod, v razvoj algoritmov in v podobne prakticne uporabe matematicnih raziskav. Drugi studentje se usmerijo v poucevanje, v to, da priblizajo rezultate in dognanja prvih in drugih tistim, ki bi jih lahko uporabili v praksi. Slednjih je se mi zdi celo najvec. Uporabnikov pa je tudi veliko. Racunalnicarji, gradbeniki, strojniki, fiziki in celo druzboslovci npr. ekonomisti in psihologi, vsaj kar se tice statisticnih metod. Matematika je dalec od tega, da bi bila veda, ki bi se ukvarjala s povsem abstraktnimi problemi. Celo tako mocno je instrumentalizirana, da se po drugi strani celo vi sami pritozujete, da je izgubila svojo vzgojno vlogo in funkcije na podrocju osebne rasti. Kar pa tako ze dolgo na zalost velja prakticno za vse znanosti.
Nekateri matematiki sicer res delujejo rahlo odzemljeno, pa vendar lahko delujejo tako samo zato, ker so rezultati njihovih raziskav pokazali za zadosti prakticno uporabne, da se lahko igrajo v svojem abstraktnem svetu. Sicer bi se bili prisiljeni srecati iz oci v oci z resnicnostjo.
Podobno morda velja za filozofe. Pa verjetno tudi za politologe in morda se koga. Vendar teh podrocij ne poznam, tako da lahko tu predvsem ugibam.
Kot vi, se tudi sam kdaj sprasujem, kaj se je zgodilo z osebno odlicnostjo, z zadovoljstvom ob dobro opravljenem delu. Se pa bojim, da gre za sistemske vzroke, katerih se v vasme zapisu in mojem komentarju po mojem mnenju nisva dotaknila.
Vendar pa na koncu necesa vendarle ne razumem, pa vas zato kar takoj in tukaj vprasam: kako da je vasa nejevolja usmerjena proti predavatelju, ki pac je kakrsen je in najbrz predava kakor najbolje zna (razen ce nima zelo pismevuhovskega odnosa do predavanj in do ljudi, ki jim predava -- v tem primeru si zasluzi gotovo se kaksen podoben zapis), ne pa toliko proti organizatorju predavanja, ki je ocitno izbral neustreznega predavatelja, ki ni bil sposoben zadovoljiti pricakovanj publike. Ste organizatorju predavanj tudi napisali pisemce ali ga ustno opozorili na to, kaj si zelite in kaj pricakujete od predavateljev na naslednjih predavanjih?
Ne govori o smrti, če ne poznaš življenja
Prispeval/a: stojči dne četrtek, 6. november 2003 @ 10:03 CET
drugič kot predavatelja raje povabite mene, boš videl, kako vam ne bo dolgčas, :)
pa lp
---
stojči
Ne govori o smrti, če ne poznaš življenja
Prispeval/a: Anonymous dne četrtek, 6. november 2003 @ 19:07 CET
pišeš, da si bil razočaran nad predavanjem profesorja Nikole.
Verjetno je tematika kriva, da ni našel pravih besed, s katerimi bi razodel izničenje življenja, ki pride ob zadnji uri.
Najbolj nazorno bi ti življenje in umiranje pokazala prireditev Koprska ali letos Rumena noč ali Portoroška noč. Ob pol noči bi zastrmel v rakete, ki na vse strani sprožijo dolge jezike isker, ki švigajo skoz atmosfero na vse strani. Ene se vzpnejo visoko, druge nizko. Med njimi so razlike, vsaka opravi svojo nalogo s tem, da preleti bliskovito pot v nebo. Eni zmanjka na dolžini, drugi v jakosti svetlobe. Tako smo ljudje. Eni umrejo mladi in so ustvarili veliko (npr. Srečko Kosovel), drugi živijo dolgo in ne ustvarijo prav veliko, nekaterim se življenje izteče ob praznem teku. Ti so največ zamudili, vendar tega ne vedo. Učiti se živeti, pomeni učiti se umirati. Sprijazniti se moramo z začetkom življenja in z njegovim koncem. Pomembno je življenje, če tega ne poznaš in se ga ne zavedaš, ti je tudi smrt tuja. Vsak živ organizem živi in propada. Pri tem bi izpostavila nekaj vidikov življenja in smrti. Prvi je zorenje in osmisljenje življenja z ustvarjalnostjo, ljubeznijo in duhovno polnostjo; drugi je, da staremu in bolnemu človeku olajšamo umirnje, da čim manj trpi, da mu lajšamo bolečino umiranja z našo prisotnostjo, nego, ljubeznijo in sočutjem; tretji vidik je pa psihološki in filozofski. Nekateri verjujejo v posmrtno življenje in upajo na novo življenje po smrti. Zanje je smrt samo prehod v novo, boljše neminljivo življenje. S tem verovanjem verujoči umrejo pomirjeni. Moderni človek se spreneveda pred smrtjo, obnaša se kot da ji bo ušel, zato ker ne veruje v posmrtno življenje in ker konca življenja noče priznati. Smrt je dopolnitev in vrhunec življenja, zato živimo naše življenje polno z izpolnitvijo ciljev življenja samega.
Jaz sem pred kratkim doživelja smrt svoje matere in moram reči, da sama smrt ni bila tako huda, hudo je bilo trpljenje, ki ga je sama prestajala in jaz ob njej. To mi je bila življenjska izkušnja, ki je ne bom nikdar pozabila in mi je popolnoma spremenila življenje. Pokojni so glede spoznanja in videnja življenja na boljšem kakor mi živeči, ki na to izkušnjo in razodetje Stvarnika še čakamo. Smrt presežemo vsak trenutek, vsak dan s svojo fizično in duhovno zemeljsko kondicijoin močjo, vendar ujeti v minljivost. Iz tega ne moremo, to je zakon ustvarjenja sveta, ki tudi ni večen. Nekoč bo morda tudi svet dosegel svoj pok in svojo smrt. Pomirimo se s tem, da sprejmemo smrt kot dopolnilo polnosti življenja. Naši življenjski cilji so kakor izviri, ki se stekajo v vedno širšo reko, dokler se ta ne izlije v morje. Ne razmišljajmo toliko o smrti, osmislimo raje naše življenje, ki naj se začne odpirati v čudovito rožo mogoto na začetku življenja in ne šele na koncu našega potovanja.
Tatjana Malec
Ne govori o smrti, če ne poznaš življenja
Prispeval/a: stojči dne četrtek, 6. november 2003 @ 21:20 CET
sicer si vse skupaj malo pomešala, ker ni predaval Nikola, temveč dr. Boran Berčić iz Reke, Nikola Petrovič pa se je tega predavanja v Mariboru udeležil.
Sam sem iz Postojne in sem tudi že lani predaval v Mariboru, ampak o čudovitosti tega življenja in več kot sto poslušalcev je bilo več kot navdušenih, eden od njih mi je po predavanju celo zatrjeval, da je med mojim predavanjem videl okoli moje glave celo zlato auro. :)
Resnično dobro je napisal Nikola, če ne poznaš življenja ne govori o smrti. Sam sebe smatram za eksperta poznavanja življenja, saj se že več kot šestindvajset let ukvarjam z njegovim proučevanjem, končno so vse moje pesmi in vsi članki posledica mojih spoznanj življenja, če kot življenje smatramo to silo, ki se pretaka skozi nas.
Sicer pa boš v kratkem lahko tu na pozitivkah poslušala moj intervju, ki sem ga imel letos na radiu Alpski Val iz Tolmina. Tisti, ki so ga slišali, so dejali, da je moj glas lepo pomirjujoče deloval na njih. :)
Sicer pa, kar si napisala glede svojih izkušenj je res in zanimivo branje. :)
lp
ps: jaz sem v prvem komentarju samo napisal, da naj drugič raje povabijo mene, bodo gotovo imeli dosti več od tega. :)
---
stojči
Ne govori o smrti, če ne poznaš življenja
Prispeval/a: Anonymous dne petek, 7. november 2003 @ 04:02 CET
Ne govori o smrti, če ne poznaš življenja
Prispeval/a: Anonymous dne petek, 7. november 2003 @ 13:08 CET
verjetno sem imena res pomešala. Moj namen je bil povedati nekaj preprostih misli o življenju in smrti tudi iz lastne izkušnje.
Glede zlate avre bi rekla, da sije okrog tvoj besed, ki nas vodijo v doživljeni čas tvojih modrih in optimističnih misli. Prispevki sestavljajo vsote posameznih trenutkov, ki nas vabijo v zrenjsko spoznavo življenja in spontano emotivno naravnanost naših občutij. Pogosto je prav neznano čas zamaknjenosti, ki naše misli vabi v časovne razdalje, ki jih človek ne meri več z njemu dosegljivimi parametri in vendar kljub temi najde še en korak naprej.
Tatjana M.