NE ZAMUDITE  


 Rubrike  

 Zanimivo  


 Bodi obveščen ? 

Sončna Pošta:
Brezplačne pozitivne novice, članke, zgodbe, recepte, informacije o zaposlitvah, razpisih in obvestila o seminarjih ter delavnicah lahko dobivaš tudi na dom.


Vpiši se ali pošlji email na: info@pozitivke.net.
Sončno pošto tedensko na dom dobiva okoli 2.500 bralcev.


 Ne spreglejte  


 SVET POEZIJE  

Klikni sliko za vstop v svet poezije.


 Aktualno  


 Mesečni koledar  
Dogodki te strani

četrtek 05-dec
  • Tombola v Centru Vič

  • petek 06-dec
  • Drsanje v Ledni dvorani Tabor

  • sobota 07-dec
  • Dedek Mraz v Mariboru

  • ponedeljek 09-dec
  • Po vrvi do svetlobe

  • torek 10-dec
  • Odprtje razstave ameriškega uličnega umetnika Johna Feknerja

  • sreda 11-dec
  • Sledi preteklosti: Tanka črta

  • sobota 14-dec
  • Sosednja soba

  • nedelja 15-dec
  • Vegan Hangouts: Prednovoletno druženje v božičnih puloverjih

  •   Več o dogodkih  
    Preglej vse dogodke v tem letu


    Velika noč   
    sreda, 16. april 2003 @ 07:14 CEST
    Uporabnik: ana

    * Poučna (spo)znanja, znanost Največji in najstarejši krščanski praznik, praznik Velike noči (nekateri jo imenujejo tudi vuzem), se praznuje vedno po prvi spomladanski polni luni. Po krščanskem prepričanju ravno vera v Kristusovo vstajenje od mrtvih daje življenju smisel. Ta praznik je nadomestil staropoganski pomladanski praznik – praznovanje prihoda Vesne, praznik proslavljanja pomladi, ko se po dolgi zimi mrtva narava spet prebudi v življenje.

    Po slovenskem podeželju so redko kje še ohranjene šege in navade, povezane z velikonočnimi prazniki. Ena od takih šeg je tudi 'strašenje Boga', imenovane tudi 'strašnice'. Ta šega ponazarja potres, ki naj bi se zgodil ob času smrti Kristusa na križu. V ta namen (za zganjanje hrupa v cerkvi od srede do petka do tretje ure popoldne, ko je na križu umrl Kristus) so med drugim uporabljali raglje, uporabili pa so tudi staro leseno šaro, po kateri so tolkli s koli, da se je spremenila v trske. Te so potem v soboto zjutraj porabili za kurjenje posvečenega ognja.



    Na velikonočno soboto zjutraj poteka blagoslov ognja in vode. Ta običaj se imenuje tudi obnavljanje ognja. V ta namen se že jeseni ali pozimi odtrgajo v gozdu drevesne gobe in se posušijo na kmečkih pečeh in podstrešjih. Suha goba se potem predre in skoznjo se napelje žica, ker jo je med potjo od posvečenega ognja pri cerkvi do doma treba ves čas vrteti, da ne ugasne. Je pa zelo slikovito videti mladca na motorju pri raznašanju ognja, ki drvi s tlečo drevesno gobo (od katere se kadi in nosi iskre). Žegnani ogenj raznašajo po domovih mladi fantje (proti plačilu, danes v denarju, včasih pa so bili zadovoljni s pirhom ali pomarančo) in na velikonočno soboto zjutraj se v peči in 'šporgetu' zakuri s tem (novim) ognjem, z njim se pokadi tudi hišo, s čimer se izvede čiščenje prostorov.

    Streljanje z možnarji v soboto zvečer je (bilo) dokaj nevarno početje, in tega običaja v naših krajih skorajda ni več.

    V čast Velike noči se zvonovi na veliki četrtek 'zavežejo' ali pa 'pošljejo v Rim', kot so včasih rekli. Odvežejo se na velikonočno soboto popoldne. Takrat se konča tudi čas štiridesetdnevnega predvelikonočnega posta. Postni čas je daljši kot 40 dni, vendar pa se vanj ne štejejo nedelje, ker naj bi post za te dni ne veljal.

    Znana velikonočna postna jed je 'aleluja', ki so jo gospodinje dale na mizo v soboto dopoldne. To so skuhani posušeni repni olupki (ponekod dodajo vanjo kašo ali pa jo zalijejo z juho, v kateri se je kuhalo suho meso), in ta jed se je obdržala v čast in spomin na hudo lakoto, ki je vladala po slovenskih deželah več stoletij nazaj.

    Na velikonočno soboto popoldne poteka žegnanje jedil, ki so se v starih časih zložila v jerbas - ta se je nosil na glavi na posebnem svitku. Hrana se je pokrila z lepo izvezenim prtičkom. Včasih so jerbas k žegnu nosila dekleta, ponavadi najstarejša neporočena hči pri hiši. Živa je bila vraža, da se bo tisto leto prvo omožilo dekle, ki prvo pride od blagoslova domov. In se je rado zgodilo, da je bila želja (po poroki) prevelika, pazljivost pa premajhna, jerbas je zgubil ravnotežje na glavi, pa so se stresla velikonočna jedila po tleh vsem na ogled, ponekod pa se je med njimi znašel tudi kak star 'škarpet', ki je umetno povečal bogastvo naloženega jerbasa.

    Danes se jedila nesejo k žegnu v košaricah, prekrita pa so z izvezenimi prtički, ki predstavljajo spomladanski ali pa velikonočni motiv.

    K žegnu se vedno nesejo točno določena živila: suho meso kot simbol Kristusovega telesa, hrenova korenina ponazarja žeblje, ki so Kristusa pribili na križ, potica (ki je bila včasih vedno pečena v okroglem šarklju) predstavlja trnovo krono, rdeči pirhi pa kaplje Kristusove krvi.

    Danes se skriva po košaricah še marsikaj drugega: pomaranče (te lahko predstavljajo tudi gobo, po kateri so dali rimski vojaki Kristusu na križu kis), poleg pravih pirhov ležijo tisti čokoladni, iz kake otroške košarice pa moli ušesa tudi kak čokoladni velikonočni zajček.

    Blagoslovljena jedila so se dala na mizo v nedeljo zjutraj za zajtrk, na kmetijah pa so bile koščka blagoslovljenega kruha (ali potice) deležne tudi vse živali. Razen mačke, ker ima menda v repu skritega hudiča.

    Od kje izhajajo velikonočni zajčki? Menda so bili Tevtoni (keltski narod v Franciji) prepričani, da za veliko noč jajca namesto kur nesejo zajčki. Tudi čokoladna jajčka izvirajo iz Francije – tam so v 18. stoletju izpihali surovo jajce in vanj nalili stopljeno čokolado. In iskanje pirhov po vrtovih tudi izhaja iz Francije (13. stoletje). Takrat so podhranjeni študentje in duhovniki iskali po vrtovih skrita velikonočna jajca. Približno v tistem času so začeli jajca blagoslavljati tudi v cerkvi. Francoski kralj je imel navado, da je blagoslovljena zlata jajca v velikonočnem času podarjal dvorjanom.

    Vremenski pregovor za velikonočni petek pravi, da dež na ta dan pomeni sušno (ali nerodovitno) leto.

    Veliki petek je tudi edini dan v celem letu, ko v cerkvah ni maše.

    Na velikonočno nedeljo popoldne so otroci s pirhi radi štruncali, jih 'sekali', ali pa valucali. Pri valucanju po travi je zmagal tisti, ki je najdalj časa ohranil pirh cel. To igrico opisuje v svoji pesmi tudi Jelka Bakula:

    Pisanica, pisanka,
    kakor mini risanka,
    zajčki se na njej igrajo,
    veselijo, se trkljajo.
    V koških nosijo pogače
    in velikanske krače.

    Pisanica, pisanka,
    zavijati na levo zna,
    zavijati na desno zna.
    Moja pa le trmoglavi,
    vedno obtiči na travi.
    Se trkljati več ne grem,
    jo olupim in pojem.

      
     
    | More




    Sorodne povezave
  • Več od avtorja ana
  • Več s področja * Poučna (spo)znanja, znanost

  • Dodatne možnosti
  • Pošlji članek prijatelju po e-pošti
  • Za tisk prijazna stran
  • Slabovidnim prijazna stran

  • Trackback

    Trackback URL for this entry: http://www.pozitivke.net/trackback.php/20030414121444173

    No trackback comments for this entry.
    Velika noč | 4 komentarjev. | Nov uporabnik
     

    Za komentarje so odgovorni njihovi avtorji. Avtorji spletne strani na komentarje obiskovalcev nimamo nobenega vpliva.


    Velika noč

    Prispeval/a: Anonymous dne sreda, 16. april 2003 @ 10:17 CEST
    Vse je res, razen tista, da naj bi se prinašalci ognja včasih zadovoljili samo s pirhi je nekoliko izven (ker se ogenj nosi že navsezgodaj zjutraj - z njim je potrebno tudi zakuriti v peči in štedilniku), saj tedaj pirhov še ni (pofarbana jajca se morajo za ta status še požegnati). Drugače pa kul.


    vesele praznike vsem
    (pa veliko pirhov:)
    te-nay


    Velika noč

    Prispeval/a: ana dne sreda, 16. april 2003 @ 10:36 CEST
    eh, tud tista s pirhi je res - je pač vzeto iz resničnega življenja:)) Velikonočna jedila za žegen naj bi se res pripravila v soboto na ognju, ki je podkurjen z blagoslovljenim ognjem, a ponekod to pač ni mogoče, npr. v Kokri:)) Tam je žegen jedil že navsezgodaj v soboto na eni od kmetij (Kokra je med drugo svetovno vojno izgubila župnika in od takrat vodi bogoslužje jezerjanski, zadnja leta pa preddvorski župnik, ki mora obletati na velikonočno soboto en kup krajev za blagoslov jedil), in šele kasneje mladci nosijo ogenj od hiše do hiše. Ker so domačije daleč narazen, prav pride za raznos blagoslovljenega ognja kak moped: in potem zgleda, kot bi vrag iz pekla ušel, tako se kadi in nosi iskre za drvečim motorjem:))
    se pravi, so pirhi narejeni že v petek zvečer zaradi zgodnjega sobotnega blagoslova jedil, in komot gospodinje dajo kak pirh za raznašanje ognja:))


    Velika noč

    Prispeval/a: Anonymous dne sreda, 16. april 2003 @ 10:42 CEST
    Hudič nam je dal izjeme, da lahko pravila zares držijo:)


    pa veliko pirhov:)


    Velika noč

    Prispeval/a: Anonymous dne sreda, 16. april 2003 @ 10:43 CEST
    spet me ni podpisalo


    ten-nej


    Na vrh (začetne) strani
     Copyright © 2024 www.pozitivke.net
     Vsa naša koda pripada vam.
    Powered By GeekLog 
    Page created in 0,61 seconds