Ta stran je prilagojena za slabovidne, po metodi neskončne vrstice, če želiš članek gledati v običajnem formatu klikni na:
http://www.pozitivke.net/article.php/20021216171530817
Tao fizike
ponedeljek, 16. december 2002 @ 20:15 CET
Uporabnik: Pozitivke
Fritjof Capra: The Tao of Physics (Tao fizike)Tretja
izdaja, Flamingo, 1992(Povzetek)
Dr. Fritjof Capra je teoretični fizik z raziskovalnimi izkušnjami na področju
fizike visokih energij. Ko je spoznal, da fizika in vzhodnjaški modreci govorijo
na podoben način o isti stvari, se je posvetil raziskovanju opisovanja in
doživljanja realnosti s pomočjo meditacije in vrhunske znanosti.
UVOD
Današnja civilizacija dosledno daje prednost moški, yang energiji, in zavrača
žensko, jin energijo: daje prednost analizi pred sintezo, ločevanju pred
združevanjem, racionalnemu znanju pred intuitivno modrostjo, znanosti pred
religijo, tekmovanju pred sodelovanjem, širitvi pred ohranitvijo, aktivnemu
izražanju pred preudarno molčečnostjo, gibanju pred počitkom, glasnosti pred
tišino. To nas je pripeljalo do alarmantne socialne, ekološke, moralne in
duhovne krize. Na srečo se v novejšem času vse več ljudi začenja ukvarjati z
ekologijo, duhovnostjo, feminističnim zavedanjem in ponovnim odkrivanjem
celostnega pristopa k zdravju in zdravljenju, kar nakazuje zelo pozitiven
razvojni trend, ki teži k ponovni vzpostavitvi ravnotežja med jinom in
yangom.
Kvantna fizika je postavila na glavo osnove znanstvene paradigme, hkrati pa
je bila sposobna razložiti pojave, ki so bili brez nje nerazložljivi. Klasično
fiziko lahko izpeljemo iz kvantne, torej lahko kvantna fizika razloži pojave na
vseh nivojih. Obratno pa nikakor ne gre. Klasična fizika ni sposobna razložiti
kvantnih pojavov. V klasični fiziki lastnosti delov določijo lastnosti celote. V
kvantni fiziki je ravno obratno: lastnosti celote določajo lastnosti delov.
Verjetnostni račun se uporablja v obeh fizikah, toda vzroki za neeksaktnost v
klasični fiziki so lokalni, v kvantni fiziki pa globalni - povezani s celim
vesoljem.
Kvantno fiziko so razvijali mnogi vrhunski fiziki in so več let imeli hude
težave, ker so poskušali objektivno znanost, kot smo jo poznali pred kvantno
fiziko (in ki še vedno trmasto vztraja pri svoji objektivnosti), uporabiti za
opisovanje dogajanja na kvantnem nivoju. Končno so morali sprejeti poraz
objektivnosti in priznati, da so vzorci, ki jih znanstvenik opazuje v naravi,
globoko povezani z vzorci v znanstvenikovem umu - z njegovimi koncepti, mislimi
in vrednotami. Kvantna fizika je pokazala, da opazovanega ne moremo razložiti,
ne da bi istočasno upoštevali tudi opazovalca. Čeprav v znanosti še vedno velja,
da večina podrobnega raziskovanja eksplicitno ni odvisna od raziskovalčevega
sistema vrednot, pa širši sistem, znotraj katerega se raziskave odvijajo, ni
neodvisen od sistema vrednot. To pa kaže na izjemno odgovornost znanstvenikov,
ki ni samo intelektualna, ampak tudi moralna! S tega stališča pa povezanost
misticizma in zanosti ni samo silno zanimiva, ampak tudi izjemno pomembna.
Rezultati sodobne fizike so odprli dve zelo različni poti, ki jima lahko
znanstveniki sledijo in ki nas vodita, če se izrazimo z ekstremoma, k Budi ali
pa k bombi. V času, ko blizu polovice znanstvenikov in inženirjev služi vojaškim
namenom in s tem zapravlja ogromne potenciale človeške bistroumnosti in
ustvarjalnosti, pot Bude, pot srca nikakor ne more biti preveč
poudarjena.
ZNANJE IN VÉDENJE
Zahodna znanost glorificira empirično objektivno znanje, pridobljeno z
opazovanjem narave in modeliranjem narave s pomočjo formalnih modelov, formul,
enačb, logičnih opisov itd. Na drugi strani pa vzhodnjaški mistiki pravijo, da
edino, kar res velja, je absolutno védenje, ki ga ni moč objektivno opisati,
ampak ga lahko samo doživimo oziroma začutimo. Človeški intelekt ne more nikoli
razumeti bistva. Vsako razumsko, objektivno znanje, ki skuša opisovati realnost,
je nujno ločeno od realnosti in predstavlja samo približek realnosti, ne pa
realnosti same. Noben abstraktni sistem razmišljanja ne more nikoli popolnoma
opisati niti popolnoma razumeti realnosti.
Mnogi veliki matematiki verjamejo, da matematika ni samo jezik za opisovanje
narave, ampak je hkrati neločljivi del narave same. Pitagora je dejal: "Vse
stvari so številke" in je razvil posebno obliko matematičnega misticizma,
kar je po mnenju nekaterih odločilno vplivalo na razvoj zahodnih religij, ki
povezujejo religijo z razumskim sklepanjem. Na drugi strani pa vzhodnjaki veliko
bolj poudarjajo intuicijo in se manj zanašajo na razum. Ekstremni primer je
japonski zen, kjer velja rek: "Takoj ko o kaki stvari spregovoriš, si zgrešil
bistvo." Šele svoboda od vseh fiksnih verovanj te naredi zares duhovnega.
Zenovska smer je prepričana, da besede ne morejo nikoli izraziti dokončne
resnice. V šolah zahodne filozofije sta bila logika in sklepanje glavni orodji
za oblikovanje filozofskih idej, kar velja tudi za religiozne filozofije.
Vzhodnjaški misticizem pa se je vedno zavedal, da realnost transcendira navadni
jezik, zato ga omejitve logike in vsakdanji nasprotujoči si pojmi niso
begale.
Čeprav sta poti do obeh vrst znanja silno različni, pa so vendar za dosego
obeh vrst znanja potrebna dolga leta učenja in treniranja. Znanstveniki in
mistiki so razvili zelo prefinjene metode opazovanja narave, ki niso dosegljive
laikom. Ena stran znanstvenega članka iz eksperimentalne fizike je enako
misteriozna za laika, kot je tibetanska mandala. Vsak besedni, abstraktni opis
znanstvenega poskusa ali mističnega uvida je nujno netočen in nepopoln. Tega se
zavedajo tako vrhunski fiziki kot vzhodnjaški mistiki. To je duhovito povedal
Einstein: "Kadar se zakoni matematike nanašajo na naravo, niso zanesljivi.
Kadar so zanesljivi, se ne nanašajo na realnost."
NOVA FIZIKA
Prav na kvantnem nivoju, iz katerega izhaja "vse, kar obstaja", pa navadni
jezik , logika in zdrav razum odpovedo. Realnost je na tem nivoju paradoksalna
in nasprotuje naši vsakdanji izkušnji kot tudi domišljiji. Kvantna teorija in
teorija relativnosti, dve temeljni teoriji moderne fizike, sta nas prisilili
sprejeti mnogo bolj subtilen, holističen in življenjski pogled na naravo. Da je
lahko tako nenavadna in hkrati fantastična teorija sploh nastala, je bilo
potrebno združiti intelekte zares vrhunskih fizikov, kot so Niels Bohr iz
Danske, Louis De Broglie iz Francije, Erwin Schroedinger in Wolfgang Pauli iz
Avstrije, Werner Heisenberg iz Nemčije in Paul Dirac iz Anglije. Konceptov
kvantne teorije ni bilo lahko sprejeti niti, ko je bila matematična formulacija
zaključena. Domišljijo fizikov je zares dodobra pretresla.
Prvi paradoks, ki je močno begal fizike, je, da je elektromagnetno sevanje
hkrati valovanje in hkrati sestavljeno iz delcev. Oba aspekta sevanja se lahko
kažeta, kar je odvisno od opazovanja oziroma eksperimenta, ki ga izvaja
znanstvenik. Zdi se nemogoče, da je ena in ista stvar lahko hkrati delec, zaprt
na zelo majhnem prostoru, in val, ki se razprostira preko velikanskih predelov
prostora. Rešitev paradoksa je prišla na nepričakovan način, ki je spodkopal
mehanicističen pogled na svet, saj je spremenil koncept realnosti materije. Na
subatomskem nivoju materija ne obstaja z gotovostjo na določenem mestu, ampak
izkazuje tendenco po obstoju, in dogodki na subatomskem nivoju se ne dogajajo z
gotovostjo ob določenih trenutkih in na določene načine, ampak izkazujejo
tendenco, da bi se zgodili. Te tendence se opisujejo z valovno funkcijo, ki
predstavlja verjetnosti dogodkov. Zato so tudi vsi delci hkrati tudi valovi (in
obratno): gre za verjetnostne valove - abstraktne matematične veličine, ki
pomenijo verjetnosti, da delec najdemo na določenem mestu in ob določenem času.
Na atomskem nivoju nikoli ne moremo dogodkov napovedati z gotovostjo, lahko
govorimo samo o verjetnosti, da se bo dogodek zgodil.
Heisenbergov princip nedoločenosti pravi, da ne moremo nikoli izmeriti
z natančnostjo istočasno delčevega položaja in momenta (moment je produkt mase
in hitrosti). Pri tem je pomembno to, da ta omejitev nima nič skupnega z
nepopolnostjo naših merilnih tehnik. V principu je ta omejitev neločljivo
povezana z atomsko realnostjo. Če se odločimo natančno zmeriti pozicijo delca,
ta delec preprosto nima dobro definiranega momenta, in če se odločimo
natančno izmeriti moment delca, ta delec preprosto nima dobro definirane
pozicije! Na enak način ne moremo natančno izmeriti hkrati časa, ko se je
dogodek zgodil, in količine vpletene energije. Torej v atomski fiziki
znanstvenik ne more igrati postranske vloge opazovalca, ampak je nujno vključen
v svet, ki ga opazuje, tako da vpliva na lastnosti opazovanega objekta.
Matematično ogrodje kvantne teorije je uspešno prestalo neštete preizkuse in
je sedaj sprejeto kot konsistenten in natančen opis vseh atomskih pojavov. Po
drugi strani pa je besedna interpretacija precej bolj majava in obstajajo
različne interpretacije. Poleg tega večina znanstvenikov danes noče videti
implikacij kvantne teorije in se oprijemlje zastarele znanstvene paradigme, ki
temelji na ločevanju in drobljenju in trdi, da lahko iz lastnosti posameznih,
ločenih delcev sklepamo na lastnosti celotnega sistema. To paradigmo je kvantna
fizika argumentirano zavrgla že leta 1920!
VSE JE ENO
Pojma prostor in čas nam služita, da uredimo stvari in dogodke v naši
okolici, in imata zato odločilni pomen, ne samo v vsakdanjem življenju, ampak
tudi v poskusih razumeti naravo s pomočjo znanosti in filozofije. Vendar je
Einsteinova relativnostna teorija pokazala, da ne moremo ločeno govoriti o
času in prostoru, saj sta povezana v štiridimenzionalen prostorsko-časovni
kontinuum. Kar je prostor za enega opazovalca, bo mešanica prostora in časa za
drugega. Kar ima določeno dolžino za enega opazovalca, bo imelo drugačno dolžino
za drugega. In pri tem nima smisla postaviti vprašanja, katera dolžina je
"prava", tako kot nima smisla postaviti vprašanj, katera dolžina sence nekega
predmeta na soncu je prava. Senca je samo projekcija iz tridimenzionalnega v
dvodimenzionalni prostor. Na enak način je dolžina premikajočega se objekta
projekcija iz štiridimenzionalnega prostora-časa v tridimenzionalni prostor.
Mendel Sachs pravi takole: "Prava revolucija, ki je prišla z Einsteinovo
teorijo..., je opustitev ideje, da ima koordinatni sistem prostor-čas
objektivni pomen kot ločena fizikalna entiteta. Namesto tega iz relativnostne
teorije sledi, da sta prostor in čas samo elementa jezika, ki ga uporablja
opazovalec, zato da opiše okolico." Enako pravijo vzhodni mistiki: prostor
in čas nista nič drugega kot imeni, produkta misli, besedi za splošno uporabo.
Splošna teorija relativnosti je pokazala tudi, da ne moremo ločeno
govoriti o prostoru (in s tem času) brez materije. S stališča zunanjega
opazovalca, kolaps zvezde v črno luknjo, ki se zgodi zaradi prevelike teže in s
tem medsebojne privlačnosti njenih delcev, ustavi čas na površju zvezde (zaradi
močne gravitacije, ki popolnoma ukrivi prostor-čas, tako da niti svetloba ne
more uiti ven iz črne luknje). Torej kompletni kolaps traja neskončno mnogo
časa. Toda s stališča zvezde pa čas normalno teče naprej in kolaps traja končno
mnogo časa vse do točke, ko se zvezda zgosti v eno samo točko z neskončno
gostoto. Zopet je vprašanje, koliko časa kolaps dejanko traja, nesmiselno, saj
je čas relativen in odvisen od opazovalca.
Za vsak delec obstaja antidelec z isto maso in nasprotnim nabojem.
Matematični opis gibanja delcev omogoča dve enakovredni interpretaciji: bodisi
se delec giblje v času naprej ali pa se njemu ustrezen antidelec giblje v času
nazaj. Obe interpretaciji sta, matematično gledano, identični. Če gledamo na čas
kot na dodatno dimenzijo, kar matematična formulacija seveda popolnoma
dovoljuje, potem, ker ni več "prej" in "potem", izgubimo vzročnost, ki je sicer
temeljni princip v znanosti. Vzhodni mistiki trdijo, da tako kot pri mističnem
izkustvu transcendirajo čas, tako transcendirajo tudi vzročnost.
DINAMIČNA REALNOST
Vzhodnjaški pogled vidi v naravi v bistvu dinamični proces, katerega osnovna
lastnost je neprestano spreminjanje skozi čas. Vesolje je neločljiva realnost,
ki je vedno v gibanju, živo, vitalno, duhovno in materialno obenem. Delitev na
ločene objekte je drugotnega pomena in kakršnakoli delitev je zelo mehka in
spreminjajoča.
V kvantni fiziki velja, da je delec predstavljen kot valovni paket. Delec je
pravzaprav proces in ne objekt. Znotraj meja paketa se delec neprestano giblje
in njegova lokacija je podana samo kot verjetnostna distribucija. Če želimo
paket omejiti na manjši prostor in s tem zmanjšati nedoločenost lokacije delca,
se bo delec začel še hitreje premikati po prostoru. Bolj ko krčimo prostor,
hitreje se bo delec gibal. To kaže na temeljno lastnost materije, da "nikoli ne
počiva", je v neprestanem gibanju. Tudi jedrni delci, protoni in nevtroni v
atomskem jedru, se neprestano gibljejo. Še več, cel čas izžarevajo in ponovno
absorbirajo virtualne delce (mezone). V bistvu so jedrni delci centri zvezne
aktivnosti, obdane z oblaki virtualnih delcev, ki neprestano nastajajo in
izginjajo. Če pa se dva jedrna delca srečata, pa ti virtualni delci lahko
preskočijo iz enega na drugega in s tem prenesejo kvant (paket) energije od
enega k drugemu.
Enako se dogaja tudi v vakuumu. V vakuumu neprestano nastajajo pari
delec-antidelec in takoj zatem zopet izginejo. Torej vakuum dejansko ni prazen.
Sestavljen je iz neskončno delcev, ki neprestano dobesedno nastajajo in
izginjajo. Lahko bi rekli, da je vakuum "živa praznina", ki utripa v neskončnem
ritmu ustvarjanja in uničenja.
NELOČLJIVOST OPAZOVANEGA IN OPAZOVALCA
K neločljivosti prostora, časa in materije (in s tem energije) je kvantna
teorija dodala še to, da ne moremo ločiti delcev od sil, ki delujejo na te
delce, kot tudi da ne moremo ločeno govoriti o opazovanem objektu, ne da bi
hkrati govorili tudi o opazovalcu.
Na najnižjem nivoju nam narava kaže, da ne obstajajo izolirani sestavni
delci, ampak je narava dejansko zelo prepletena mreža relacij med različnimi
deli celote. Ko npr. dva delca z visoko energijo trčita, ponavadi razpadeta na
več delcev, ki pa niso manjši od prvotnih dveh delcev - so delci iste vrste in
so nastali iz energije prvotnih delcev. Sestavni deli materije in osnovni
procesi, ki jih vključujejo, so vsi soodvisni in medsebojno povezani in jih ne
moremo opisovati kot ločene enote, ampak samo kot integrirane dele celote. Te
relacije vedno na bistven način vključujejo opazovalca. Človeški opazovalec
predstavlja končno povezavo v verigi opazovanih procesov in lastnost
kateregakoli atomskega objekta lahko razumemo samo v obliki interakcije objekta
z opazovalcem. V atomski fiziki ne moremo nikoli govoriti o naravi, ne da bi
istočasno govorili o sebi.
Na atomskem nivoju lahko "objekte" razumemo v smislu interakcije med procesi
priprave poskusa in meritve. Na koncu te verige procesov je vedno zavest
človeškega opazovalca. Meritve so interakcije, ki ustvarijo občutke v naši
zavesti in zakoni atomske fizike nam povedo, s kakšno verjetnostjo bo atomski
objekt povzročil določen občutek, če ga bomo postavili v interakcijo s sabo (ga
bomo opazovali). Heisenberg pravi, da znanost ni samo preprosto opisovanje in
razlaga narave, ampak je znanost del medsebojne igre med nami in naravo.
Bistvena lastnost atomske fizike je ta, da opazovalec ni nujno potreben samo za
opazovanje lastnosti objektov, ampak je nujno potreben tudi za samo definicijo
teh lastnosti.
V atomski fiziki namreč ne moremo govoriti o lastnostih objektov kot takih.
Lastnosti so smiselne samo v kontekstu objektove interakcije z opazovalcem. Kot
pravi Heisenberg: "Kar opazujemo, ni narava sama, ampak narava, izpostavljena
našemu načinu spraševanja." Opazovalec odloči, kako bo oblikoval eksperiment
in ta postavitev bo določila, do določene mere, lastnosti opazovanega objekta.
Če postavitev eksperimenta spremenimo, se bodo spremenile tudi lastnosti
opazovanega objekta.
PRESEGANJE NASPROTIJ
Mistične šole vzhoda, kot so indijski hinduizem, različne veje budizma,
kitajski taoizem in japonski zen, imajo kljub razlikam v mnogih podrobnostih v
bistvu enak pogled na svet. Ta pogled je osnovan na mističnem izkustvu, direktni
neintelekutalni izkušnji realnosti. Gre za zavedanje o enosti in medsebojni
povezanosti vseh stvari in pojavov, za izkušnjo vseh pojavov kot manifestacije
temeljne enosti. Vse stvari so soodvisne in neločljivi deli kozmične realnosti.
Taoisti pravijo, da so vse izkušnje in vrednote, ki si nasprotujejo, dejansko
različni aspekti iste stvari. Da dosežeš mistično izkustvo, razsvetljenje, moraš
preseči zemeljska nasprotja. Ker modreci prepoznajo relativnost dobrega in
slabega in s tem relativnost vseh moralnih standardov, ne težijo k dobremu,
ampak poskušajo vzdrževati dinamično ravnovesje med dobrim in slabim.
Zanimivo je, da preseganje teh nasprotij srečamo tudi v kvantni fiziki, kjer
so delci hkrati uničljivi in neuničljivi, materija je hkrati zvezna in
diskretna, sila in materija sta samo različna aspekta istega pojava. Nikoli ne
moremo reči, da delec obstaja na neki lokaciji, niti ne moremo reči, da ne
obstaja. Ker gre dejansko za verjetnostni vzorec, delec kaže tendenco po obstoju
na različnih lokacijah in to kaže na nenavadno fizikalno realnost, ki je nekje
med obstojem in neobstojem. Delec ne spremeni svoje lokacije niti ne ostane na
mestu. Presenetljivo podobno lahko preberemo v Upanišadah, hindujskih svetih
spisih:
Premika se. Ne premika se.Je daleč in je blizu.Je
znotraj vsega tega in hkrati zunaj vsega tega.
ZAVEST
Vzhodni misticizem je zavest vedno opisoval kot integralen del vesolja.
Človeška bitja so kot tudi vse druge življenjske oblike deli neločljive organske
celote. Zato njihova inteligenca implicira, da je celota tudi inteligentna. Na
človeška bitja se gleda kot na žive dokaze, da je vesolje inteligentno, saj
skozi nas ustvarja oblike, skozi katere se zaveda samega sebe.
V atomski fiziki je vprašanje zavesti povezano z opazovanjem atomskih
pojavov. Kvantna teorija je razjasnila, da so ti pojavi lahko razumljeni samo
kot povezave v verigi procesov, ki se konča pri človeški zavesti. Kot je dejal
Eugene Wigner: "Nemogoče je bilo oblikovati zakone kvantne teorije na
popolnoma konsistenten način, ne da bi vključili zavest." David Bohm vidi um
in materijo kot soodvisna in medsebojno povezana. Sta medsebojno obsegajoči
projekciji višje realnosti, ki ni niti materija niti zavest. Čeprav praktična
formulacija kvantne teorije, ki jo znanstveniki uporabljajo, ne vključuje
zavesti eksplicitno, pa jo bodo bodoče teorije realnosti najbrž morale
eksplicitno vključiti.
Znanost in misticizem sta dve komplementarni manifestaciji človeškega uma.
Prva je racionalna, druga intuitivna. Moderni fiziki doživljajo svet skozi
ekstremno specializacijo racionalnega uma, mistiki pa skozi ekstremno
specializacijo intuitivnega uma. Pristopa se močno razlikujeta in vključujeta
mnogo več kot samo določen pogled na fizikalni svet. Hkrati sta komplementarna.
Noben ne more biti razumljen v drugem, a oba sta potrebna in dopolnjujeta drug
drugega pri boljšem razumevanju sveta. Mistiki razumejo korenine bistva, vendar
ne njegovih vej, znanstveniki razumejo njegove veje, ne pa korenin.
Mistiki in znanstveniki se zavedajo neopisljivosti realnosti. Znanstveniki se
zadovoljijo s približnim opisom, mistike pa relativno, omejeno znanje ne zanima,
ampak jih zanima samo absolutno znanje. Vedo, da razložiti nekaj, pomeni
pokazati, kako je to povezano z vsem ostalim, kar je seveda nemogoče. Zato
vztrajajo, da noben posamezen pojav ne more biti raložen in jih torej razlaganje
stvari ne zanima. Težijo k direktni nerazumski izkušnji enosti vseh stvari.
"Kdor ve, ne govori. Kdor govori, ne ve." Heisenberg zagovarja stališče,
da opazovanega objekta in opazovalca ne moremo ločiti, še vedno pa ju lahko
razlikujemo. Mistiki v globoki meditaciji pridejo do točke, ko se razlika med
opazovalcem in opazovanim razblini, subjekt in objekt se zlijeta v eno.
ZAKLJUČEK
Fritjof Capra predlaga šest kriterijev za novo paradigmo znanosti. 1.
Relacija med delom in celoto: vse stvari so soodvisni, neločljivi in bežni
vzorci ene prvobitne realnosti.2. Premik razmišljanja o strukturah v
razmišljanje o procesih.3. Opisovanje narave inherentno vključuje opisovanje
nas samih - premik iz objektivne v epistemološko znanost.4. Realnost je
omrežje relacij in tudi naši opisi realnosti bodo omrežja konceptov, modelov in
teorij. Nič ne bo primarno in nič sekundarno, omrežje bo brez pravih osnov, ker
je vsaka stvar hkrati osnova in nadgradnja.5. Premik iz dokončnega v
približni opis realnosti.6. Premik iz prevlade in kontrole nad naravo in
človekom v sodelovanje in nenasilje.
Komentarji (2)
www.pozitivke.net